Hejsan,
Håll i er, för här kommer en nybörjarfråga!


Skall bygga igen en öppning vi har (tänk valv), med måtten 2140x2115. denna vägg är dock ganska djup 180mm.

skulle det fungera att bygga den såhär:

Från yttervägg och igenon

Gips + Plywood + 45x120 regel + 10mm OSB + Plywood + Gips.

detta blir i mitt huvud. 13+12+120+10+12+13 = 180.

eller finns det ett smartare sätt att 'tjocka på den' så den blir 180 djup?
 
Sätt 45-reglar 13mm in från vart håll. Sen på med gips. Eller flytta in reglarna ännu mer för att få plats med plywood om du nu vill ha det.

/Micke
 
Alternativtet är väl att reglera upp varje sida för sig med tunnare reglar (45x70). Då blir det dessutom enklare att anpassa varje sida efter befintlig vägg om dom inte är helt parallella.
 
useless useless skrev:
Alternativtet är väl att reglera upp varje sida för sig med tunnare reglar (45x70). Då blir det dessutom enklare att anpassa varje sida efter befintlig vägg om dom inte är helt parallella.
Fast då blir väl väggen 190mm? Vill ha plywood + gips?


Tack för svaren
 
Man måste väl inte sätta dom på samma ställe...
 
useless useless skrev:
Man måste väl inte sätta dom på samma ställe...
ok! förstår jag dig rätt om du menar att jag sätter (förslagsvis" en 120 regel efter golv och tak, och sedan reglar upp omlott med 45x70 reglar?
 
T ex så. Det beror på hur exakt parallella väggarna är i de två rummen. Jag är van hus där ingenting är rakt, så då kan man inte bygga en vägg som är beroende av att en annan är rak.
 
Fördelen med att ta t.ex. 45x45-reglar på varje sida längs hela kanten och sedan regla med t.ex. 45x70 omlott är att de två väggarna blir både värme- och ljudisolerade från varandra. Mellan barnens rum har jag byggt väggarna så för att de inte ska störas av att den andra bankar i väggen och liknande. Du nämner yttervägg, och då är det kanske mest värmen som du bör isolera. Då ska du också tänka nooooga på fuktspärr så att det blir bra och fungerar med befintlig vägg. Å andra sidan, ett valv mellan insida och utsida??? Hur ser det ut egentligen? Vilket material är det i den befintliga väggen?
 
F fb35523 skrev:
Fördelen med att ta t.ex. 45x45-reglar på varje sida längs hela kanten och sedan regla med t.ex. 45x70 omlott är att de två väggarna blir både värme- och ljudisolerade från varandra. Mellan barnens rum har jag byggt väggarna så för att de inte ska störas av att den andra bankar i väggen och liknande. Du nämner yttervägg, och då är det kanske mest värmen som du bör isolera. Då ska du också tänka nooooga på fuktspärr så att det blir bra och fungerar med befintlig vägg. Å andra sidan, ett valv mellan insida och utsida??? Hur ser det ut egentligen? Vilket material är det i den befintliga väggen?
Agg det är förstås inte ytterväg, bara idiotiskt formulerat. Menade från en vägg igenom till nästa


Tack för svaret. Blir det inte vekt med 45x45?
 
Sent svar, men... Sätter man 45x45 runt kanterna och fäster den i den befintliga väggen med lämpligt mellanrum mellan skruvarna är det helt stabilt. Det blir ju som en ram som fästs i befintlig vägg. De "fria" reglarna mitt i hålrummet måste nog vara 45x70 däremot.
 
tack för svaren, väggen är färdig och vi byggde en sida med 45x70 och en sida med 45x45, känns och blev bra :) tack för alla svaren.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.