Så jag har en H-balk i förrådet/verkstaden som vilar på två vertikala träbalkar. Dess funktion är att hålla upp skarven på takstolarna. Den syns i den här videon vid 7:22

Jag skulle vilja använda den här balken för att vinscha upp en 5-600 kg tung såg i luften medan jag fixar golvet och undrar lite hur mycket belastning en sådan här H-balk tål? Jag skulle kunna ta reda på mer exakta mått på den om det är viktigt för att avgöra, men gissningsvis är den 15 cm hög
 

Bästa svaret

Hej

Hade det varit så att alla balkar av en viss typ klarat en specifik last så vore byggnadskonstruktörer överflödiga.
tyvärr är det inte så enkelt, för att reda ut vad en balk klarar måste man ha ingångsvärden.
Vad belastar balken idag, hur se upplagen ut, vilka dimensioner har balken.
På filmen ser det ut som en Ipe balk snarare än en Hea men svårt att se på en video.

Vi ska frilägga balken och behöver då peta in värden i respektive fack för att kunna genomföra beräkningen, förs konstatera vilket lastfall vi pratar om, då behövs c/c avstånd på takstolar och hur de förhåller sig till varandra, totallängd på balken.
Sen för att få en last per takstol behöver vi måtten på takstolen så vi kan beräkna lasten som balken får från varje takstol, då förutsätter vi att det är sommar när du tänkter lyfta i balken så vi slipper ta med snölaster, vi får dock ta med vindlaster.

När vi fått dessa kan vi räkna ut nedböjning av balken, balkar går sällan rakt av utan böjs ner på mitten och viker sig vid kritiska laster. så acceptabel nedböjning är det vi kan räkna fram.

låt säga att detta är 3 cm på mitten, för att inte göra detta till en avhandling så kan vi anta att lasten från varje takstol (sommar) är 700kg (vet inte om det är plåt eller takpannor)

När detta är beräknat så får vi gå vidare i din konstruktion och se så att upplagen för balken klarar dessa värden och vad de klarar i ytterligare last.

men för att svara på din fråga lite enkelt så har den inte rasat med mycket snö på taket så borde du kunna belasta balken med ytterligare 600 kg utan några problem. dock se dina upplag inte så förtroendeingivande ut så dessa hade jag bytt ut till nya limträpelare 115x115 eller 90x90 beroende på vad som får plats.
 
  • Illustration av olika lastfall på balkar med angivna belastningar och stödavstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabbt svar! Min polare trodde också uppläggen var svagaste punkten, dock är det lite svårare att byta ut dem när hela konstruktionen är under belastning. Men som du säger, om konstruktionen håller för ett snötäcke på taket så borde det hålla för en såg, låter logiskt. Och det gäller ju både balken och uppläggen i så fall
 
En idé kan väl vara att sätta stämp under balken nära sågen, hissa upp sågen, fixa golvet lokalt, och sedan sänka ner sågen och ta bort stämpen.
Sedan fixa resten av golvet.

Alternativt lyfta sågen med ett par vanliga garagedomkrafter och rulla undan den.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En idé kan väl vara att sätta stämp under balken nära sågen, hissa upp sågen, fixa golvet lokalt, och sedan sänka ner sågen och ta bort stämpen.
Sedan fixa resten av golvet.

Alternativt lyfta sågen med ett par vanliga garagedomkrafter och rulla undan den.
Min förhoppning var att fixa hela golvet samtidigt och slippa någon form av skarv eller liknande, annars kan jag ju flytspackla ena halvan och flytta över sågen och flytspackla andra också.
 
Följdfråga på detta - kan jag sätta på en extrabalk på uppläggen? Alltså, egentligen ta två till 45x90 balk och skruva fast den i befintliga balkar, men så den inte går ned i golvet? Tanken är att stärka upp de två befintliga uppläggen temporärt men inte sabba för mitt golvläggande (då det annars skulle bli två 45x90 "hål" i golvet eller två utstickande balkar på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.