Hej!
Håller på att byta kök i vårt hus från 60-talet, och ska då även lägga in golvvärme. Därför har jag brutit upp golvet för att ersätta med spårade spånskivor för golvvärme. Under golvet ligger ca 30 cm kutterspån som isolering ner mot betongbjälklag (under bjälklaget finns källare så det är inte mot mark/torpargrund). Se bifogad bild. Min fråga är, ska jag:
A) ta bort spånet och isolera med annat?
B) låta spånet ligga och isolera med mineralull eller liknande diekt ovan på?
C) inte röra det alls?
Kutterspånet och golvplankor ser mycket torra och fina ut, kutterspånet har dock sjunkt lite med åren.
Tacksam för svar!
 
  • Delvis uppbrutet trägolv med kutterspånsexponering, verktyg och spårade skivor för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D) Toppa upp med mera spån så att det inte blir någon luftspalt.

Att det blir dragit och kallt om fötterna beror på att luften kan röra sig i bjälklaget, toppar du upp till skivorna så fyller spånet sin funktion och luften står stilla och du slipper kalla golv. Nu ska du iof har golvvärme men då blir det väl mindre energiåtgång istället.

Du ska inte blanda olika material i isoleringen.

Min åsikt i alla fall men jag kan han fel :)
 
  • Gilla
ToppenStugan och 1 till
  • Laddar…
Alternativt lägga en tunn mineralullsmatta på spånet längs ytterväggarna och klämma ihop den under golvspånskivorna.
Största orsaken till kalla golv är, som sagt var, att den kalla uteluften luften kan passera ovanför spånet.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.