4,5 m utan lov såvida du inte ska ha den inglasad. ;)
 
Om du ska sätta tak (utan glas) så måste du göra en bygganmälan dock.

 
Begreppet Altan finns inte med i PBL och är därför ej bygglovspliktigt. Placering o storlek är fri.
 
neiden skrev:
Om du ska sätta tak (utan glas) så måste du göra en bygganmälan dock.
Får man inte sätta tak på 12kvm utan bygglov?? Har för mig de..
 
Hej beror på höjd över mark, samt att vissa kommuner har sina bestämmelser , ex stenungsyúnd tjörn osv..kolla men din kommun

// goerana
 
I Göteborg (kommer ihåg från ett tidigare inlägg att det är i Göteborg ni bygger) så gäller följande för byggande av skyddade uteplatser/altaner:

http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2.nsf/vyFilArkiv/skyddaduteplats03.pdf/$file/skyddaduteplats03.pdf

Kort sammanfattning: 4,5 meter till tomtgränsen som närmast och max 0,5 m över marken så klarar ni er utan bygglov. PBL gäller när det inte finns detaljplan för området, men stora delar av Göteborg har en detaljplan.

/ama

*EDIT* Med lov så kan du teoretiskt få bygga till tomtgränsen, men det beror helt på vad stadsbyggnadskontoret tycker passar för tomten/området.
 
Ring och prata med Stadsbyggnadskontoret, det kostar inget utöver telefontaxan. Jag har kollat en del grejer med dem under åren och har alltid fått bra svar gratis. När det gäller område utan detaljplan så har jag ingen aning, då är det nog PBL som gäller och antagligen 4,5 meter från gränsen, men det vet de bättre.

/ama
 
Ja, det är OK att bygga ända ut i tomtgränsen. En altan kräver inget bygglov.
(Ev kan Du behöva bygglov för altanräcket i tomtgränsen, då det kan anses vara ett staket/plank.)
 
Jo, det är helt OK att bygga en altan ända ut i tomtgränsen. Det finns inget i gällande lagstiftning som tar upp begreppet altan. Dock finns det rättsfall som definierar när en altan blir en byggnad, dvs hur stort utrymmet under får lov att bli.

Zephir: Vad vill du ha sagt med boverkets broschyr, förutom vad jag redan påpekat att det enda som behöver bygglov är staket/plank i tomtgräns?
 
Jag ser ingen skillnad på att man plattsätter garageinfarten vid tomtgränsen eller gör en altan vid tomtgränsen.

Så länge den ligger på marken eller det inte finns tak över altanen kan det inte krävas bygglov.
 
TB skrev:
Jo, det är helt OK att bygga en altan ända ut i tomtgränsen. Det finns inget i gällande lagstiftning som tar upp begreppet altan. Dock finns det rättsfall som definierar när en altan blir en byggnad, dvs hur stort utrymmet under får lov att bli.

Zephir: Vad vill du ha sagt med boverkets broschyr, förutom vad jag redan påpekat att det enda som behöver bygglov är staket/plank i tomtgräns?
Staket är väl inte bygglovspliktigt?
mur-plank över 110cm är det, i vår kommun.
 
Zephir: Vad vill du ha sagt med boverkets broschyr, förutom vad jag redan påpekat att det enda som behöver bygglov är staket/plank i tomtgräns?
Nu har jag läst igenom igen och ser att du, TB (m.fl.) har rätt, det är höjden och det eventuella staketet/planket som avgör. Nu har jag lärt mig nåt nytt.

Zephir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.