Hej, har precis köpt en sommarstuga med påbörjat 12v system. Lite lampor monterade, kopplade till ett batteri. Vi har nu skaffat en solpanel, monterat denna och inser vilken potential det har... har ni några tips på bra butiker som säljer tillbehör?
 
  • Röd sommarstuga med veranda i soligt skogsläge, idealisk för 12v solenergisystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Bara och ragga på nätet , du måste ha en el-central eller liknande och enligt gällande regler ska både + och - säkras av ( 2 poligt avsäkring ) det är stora strömmar på
12V och brandrisken är uppenbar om det blir en kortslutning , en 6 mm2 kabel
tvärs över polerna på batteriet brinner av på ca 2 sek , det är flera tusen amp i
kortslutningsögonblicket , var rädd om eran stuga
 
Och eftersom det är höga strömmar som kan orsaka skada så är arbetet behörighetskrävande.
 
Under 50v krävs väl ingen behörighet! Allt är avsäkrat och klart! Det jag är ute efter är tillbehör...
 
harry73
Båttillbehörsbutik
 
Har för mig att det finns ett behörighetskrav för effekter överstigande 200W i en 12V-anläggning.
 
Har du sett den här sidan? http://24volt.eu/ Båttillbehörsaffärer brukar ha en del också.
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Starkströmsföreskrifterna anger inga exakta siffror, men det finns säkert någon praxis.
50V gäller väl fordon? För fasta anläggningar finns ingen sån gräns.

starkströmsanläggning
Anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för per-
son, husdjur eller egendom.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Har för mig att det finns ett behörighetskrav för effekter överstigande 200W i en 12V-anläggning.
Ok! Det kommer vi inte upp i!
 
L
Robbery Robbery skrev:
Ok! Det kommer vi inte upp i!
Går du på båtgrejer får du betala rätt häftigt , dom har bara en tanke ::
::: var går smärtgränsen för priset ::
 
Det går bra att använda "vanliga" automatsäkringar för DIN-montage i ett 12V-system.
Ex. får du en sådan säkring för ca 40 kr.
En liten normkapsling går lös på ca. 200-300kr.
 
L Liteavvarje skrev:
Går du på båtgrejer får du betala rätt häftigt , dom har bara en tanke ::
::: var går smärtgränsen för priset ::
Det beror ju på vad man hittar för roliga saker! :)
 
:)
E etompau skrev:
Det går bra att använda "vanliga" automatsäkringar för DIN-montage i ett 12V-system.
Ex. får du en sådan säkring för ca 40 kr.
En liten normkapsling går lös på ca. 200-300kr.
Det är redan uppsäkrat och klart så. Nu behöver jag bara nåt att slösa lite ström med
 
Det finns lite olika adaptrar som konverterar en E14-sockel till exempelvis G4.
Då kan du köpa valfri 230V-armatur och sedan montera i en 12V-led.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.