Tänkte ge er som vill ha ett "speciellt" golv något att fundera på.
Jag o sambon ville ha något extra på golvet i vårt kök. Jag hade en inre syn, skiffer. Det har vi väl alla sett både här och där, inne som ute. Vi började leta inomhusskiffer, det skulle bli dyrt så vi tog kontakt med en stensåg som säljer div olika sorters sten. Mestadels bänkskivor, jättedyrt men jättefiiint!
Vi beställde 15kvm markskiffer av honom. Leveransen skulle ta 5 veckor så döm om min förvåning när han redan efter 2 veckor ringer och säger att vi kan hämta 800kg sten! 800kg!
Vi hämtade och skulle börja lägga. Det visade sig att det skulle bli ganska svårt att få dom stora oregelbundna stenskärvorna att ligga någorlunda plant, dom var nämligen väldigt varierande i tjocklek!
Vad göra?
Det var bara till att börja slå sönder dom ca 1kvm stora bitarna till något som skulle visa sig bli ett 15 kvm stort pussel.
Det var lätt att dela skivorna i önskvärda storlekar och vi lärde oss ganska snabbt hur vi skulle slå för att få dom att spricka på rätt ställe. Sedan putsade vi till kanterna på varje stenbit, vi knackade stenarna runt om med hammare för att få bort vassa flisor.
Sen var det bara att lägga... nja inte riktigt.
Det var ett riktigt pusslande! Knacka några bitar och sen försöka passa ihop en del av golvet, sen blanda bruk och sätta en del i taget med hjälp av vattenpass. Mycket jobb men det blev bra! Mycket bra!
Vi fogade golvet med mörkgrå fog och när allt var rengjort oh torrt så smörjde vi stenen med paraffinolja.
Nu har vi ett mycket slitstarkt, snyggt och ovanligt golv. Vi är nöjda!
 
Klart att golvet är kallt men det är snabbt avklarat med golvvärme. Dessutom är det sommartid underbart att lägga sina trötta fötter på det lite svala golvet, bättre än alla tänkbara fotsalvor.
Vad vi betalade för golvet har vi inte riktigt vågat räkna på. Stenen kostade 5300 för 15kvm. Något som vi inte räknat med var att det går åt ca dubbelt så mycket fix och fog som till ett vanligt slätt golv. Det går åt en del fix för att kunna justera höjden på dom oregelbundna stenbitarna. Det går också åt mycket fog eftersom den bitvis är upp mot en 4cm bred.

Man använder ett speciellt fix eftersom det måste vara starkt, med mycket cement. Kanske skulle det gå att sätta plattorna med ren cement? Det skulle reducera kostnaderna rejält. Hör efter med någon som inte tjänar på att sälja dyrt fix! Vi har hållit på ett tag nu och vi har lärt oss att det nästan alltid finns billigare alternativ beroende på vem man pratar med.

En annan sak vi gjorde för att det inte skulle gå åt så mycket fog och för att fylla ev tomrum under plattorna var att hälla på glasfiberförstärkt flytspackel, vi hade två säckar över efter golvslingorna.

Vart man får tag på en stenförsäljare är inte så lätt att säga. Vi bor i Västerås och vi köpte våran sten på Skiljebo stensåg.

Lycka till! ;D
 
Hur hög blev tröskeln upp till köket? ;)
 
Jureit!
Om du vill komma i kontakt med ett företag som bryter, sågar och behandlar Öländsk kalksten så kan du ringa:
0485/26275
Enligt uppgift så ska sten på 12 mm behandlat ligga på ca: 700kr/m2. Skräpsten får du väl ta en diskussion med dom om.
//Niax
 

på tröskeln är ännu oklar eftersom det intilliggande golvet inte är färdigt än.
Från golvspånet bygger gips, golvvärmeslinga, flytspackel, bruk och sten ca 4.5cm.
Det är iof ganska mycket men eftersom vi kunde planera för ett tjock golv när vi la in nya bjälklaget så blev det inga problem.
Så här i efterhand så tycker jag nog att jag skulle ha klarat av en tröskel på 4.5cm om vi inte kunnat planera det från början. Det finns snygga lister att köpa för att dölja och jämna ut med.
Nu när vi har provat på så får jag lust att blanda allsköns material. Tänk tegel och ek! Eller varför inte ett mosaikgolv av sekunda (som nämnts ovan) sten i färger som matchar.
Låt fantasin flöda, hur man gör lär man sig på resans gång!
 
Lysande..
Jag var rädd att det skulle bli ännu tjockare.

Tegel och Ek....det låter faktiskt kanon.
 
Om man tycker det är svårt att knäcka plattorna på exakt rätt ställe så går det utmärkt att kapa med en vinkelslip. Vinkelslip plus diamantskiva behöver inte kosta mer än en tusenlapp. Det dammar dock rejält...
 
Vi har också funderat på skiffer i köket, men blivit avrådda från flera håll. Argumentet har varit att skiffer är poröst (även om det inte är så poröst som sandsten) och suger därmed åt sig vatten, fett etc. Inte så praktiskt i ett kök. Man kan komma runt detta genom att slipa skiffern, men då får man en helt blank yta, och det är ju den där goa, ruggade stenkänslan som är lite av grejjen. Har någon synpunkter på detta eller erfarenhet att skiffer i köket under flera år?
 
Den porösa ytan kan man mätta med speciell vax för sten.
Jag har använt det på den sten vi har ovan köksbänken och stänk från stekpannan är bara att torka av med disktrasa.
Kommer inte ihåg vad vaxet heter men jag köpte det på K-rauta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.