Hej Alla

Jag behöver nog säkra upp efetrsom huvudproppen löser ut med jämna mellanrum nu när Värmepump är installerad och disk, tvätt, torkmaskin går samtidigt (det kostar el att vara barnfamilj :surprised:). Vem gör det åt mig (elbolag/elektriker?) Kostnad arbete och per år?

Andra frågor:
´
* Någon som har en ide vad det skulle kosta att sätta upp en befintlig trefas mätare?
* Är det lönt att se över fasbelastningen istället för att säkra upp?

/Stefan
 
Är det alltid samma propp som går tyder det på att lasterna inte är jämnt fördelade på faserna.
 
Hej

det finns tre proppar. Oftast är det den övre(60%) någon gång den lägsta(30%) och 1 gång den mittersta (10%). Har efter byte från oljepanna till Mark värmepump fåt byta 1-2 proppar i veckan.. den senaste månaden -dessförinnan 1 propp på 2 år.

Jag har noterat att när den"översta" proppen går slås hela ovanvåningen, tvättstugan (tvätmaskin och tumlare) i källaren och spridda skurar i övrigt ut. VP kör 3-fas så den stannar alltid. Därav funderingar kring fasbelastning.

Och ovanstående begåvade text visar väl med all önskvärd tydlighet min elkunskap... :)

/S
 
Låter som man skall börja med att se över fördelingen i centralen. Antagligen ligger grupperna ojämt. Kan tänka mig att huvudsäkringen får det lite jobbigt när det är tänt på övervåningen samtidigt som ni tvättar och VP också vill ha lite ström.

:-/

 
Ja, börja med att se över fasfördelning.

Om du ändå måste säkra upp (huvudsäkring) finns det (vad jag har för mig) två alternativ:
1 Säkra upp och få betala högre tariff.
2 Montera belastningsvakt och få godkännt, säkra upp och betala gamla tariffen.

(Med reservation för fel)



 
vilken styrka har du på huvudsäkringarna 16, 20, 25?
 
Jag vill påstå att 16A är i minsta laget för en barnfamilj.
 
har du tur kan det räcka med att säkra upp till 20A, men det skadar ju inte att mäta belastningsfördelningen mellan huvudsäkringarna. du kan själv börja med att "mäta" den genom att känna hur varm propphuvarna till huvudsäkringarna blir vid "normal" belastning. om en blir brännhet och en annan är sval så betyder det att det går mer ström i den heta. däremot hur mycket mer måste mätas upp.
kolla om disk, tvätt o tork "går" på varsin fas/huvudsäkring eller om alla tre ligger på samma, ligger dom på samma så är det ide att lägga dom en på varje fas för jämnare belastning.
 
ASLJediknight skrev:
 Har efter byte från oljepanna till Mark värmepump fåt byta 1-2 proppar i veckan..
/S
Så går det när man inte byter till pellets. ;D
Skojar bara, det var inte seriöst menat.

Bättre fördelning mellan faserna är givetvis vettigt. Sedan är det en fråga om vad det kostar i abbonemang med större säkringar ( och om ledningarna till huset är för klena för det vilket är ovanligt ) jämfört med vad det skulle kosta att reglera lasterna så inte för mycket är igång samtidigt. Antingen manuellt genom att inte slå på maskinerna samtidigt eller automatiskt genom lastvakt på värmepumpen, kanske kombinerad med varmvattenberedare eller timer på torktumlare och diskmaskin.

Men 16A är inte mycket, hur mycket drar värmepumpen när det är kallt ute och den går för fullt inklusive kompleterande elvärme?
 
16 A går bra till en barnfamilj, om man inte har elektrisk värme (inkl. värmepump, som ju tar en del ström).

Normalt finns det alltid möjlighet att säkra upp till 25 A, om man vill/behöver.

Jag köpte ett hus som hade tre abonnemang (hyresgäst 1, hyresgäst 2 och gemensamma utrymmen). Nu bor vi där själva. Att bygga om till ett abonnemang, samt flytta ut mätaren till ett nytt fasadmätarskåp, kostade 8000 för material och arbete.

"Vilken propp är hetast" är en utmärkt metod för att klara ut var problemet är värst. Försök flytta något stort (t. ex. tvättmaskinen) till den svalaste proppen. Nya tvättmaskiner brukar vara enfasigt anslutna.
 
Hur går det till att dela abbonemang? Om man delar ett befintligt abbonemang får man då separata huvudsäkringar?
 
I mitt förra hus hade jag 16 A abbonnemang, men förra ägaren hade bytt bottnarna till 20 A ;)
 
Farsan har ett Anebyhus -80, 1-plan 125m2 + vidbyggt garage med direktverkande el och luft->luft värmepump.
Han har 16A huvudsäkringar och inte några större problem med att de löser förutom ibland när det är riktigt kallt.
 
RoTe
Har man Vattenfall och bor i Uppsala är det samma tariff för 16, 20 och 25A huvudsäkring så man är ju korkad om man kör lägre än 25. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.