Tack!
 
R
Mullvadar håller sig utanför slingan på klippsäsongen men så fort man stänger ner så vill de jäklarna in och dra upp högar:/
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Mullvadar håller sig utanför slingan på klippsäsongen men så fort man stänger ner så vill de jäklarna in och dra upp högar:/
Kan man inte låta den vara igång hela året då eller drar själva slingan mycket el?
 
M maxmsm skrev:
Kan man inte låta den vara igång hela året då eller drar själva slingan mycket el?
Du får väl fixa så att den skottar bort snön?
 
H Hammarfall skrev:
Du får väl fixa så att den skottar bort snön?
Slingan?
 
M maxmsm skrev:
Slingan?
Slingan drar knappt någon ström, men det är ju roboten som skrämmer bort djuren och inte strömmen i slingan. Därför kan det vara en fördel att roboten går och samtidigt plogar bort snön. Men visst, vill du skotta bort snön och låta roboten gå året runt så funkar det, men frågan är hur länge batteriet orkar.
 
H Hammarfall skrev:
Slingan drar knappt någon ström, men det är ju roboten som skrämmer bort djuren och inte strömmen i slingan. Därför kan det vara en fördel att roboten går och samtidigt plogar bort snön. Men visst, vill du skotta bort snön och låta roboten gå året runt så funkar det, men frågan är hur länge batteriet orkar.
Jag tolkade "Mullvadar håller sig utanför slingan på klippsäsongen" som att det hade med signal eller spänning i slingan att göra, vilket jag egentligen inte skulle bli förvånad över.
 
R
Svårt att svara på faktiskt, tror det är en kombination för under klippsäsong så kan jag få mullvadshögar 50cm ifrån slingan på utsidan.
Är precis som att de känner av slingan då roboten inte går på samma ställe hela tiden. För när de väl gräver på natten så går ju inte roboten.
Vet dock att jag testade att ha igång slingan längre i höstas men till slut kom det upp högar innanför iallafall.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag tolkade "Mullvadar håller sig utanför slingan på klippsäsongen" som att det hade med signal eller spänning i slingan att göra, vilket jag egentligen inte skulle bli förvånad över.
Jag förstår, men det känns som om att spänningen i slingan inte utgör en signifikant del. Tror inte att så många skulle ha problen med mullvad om det vore så enkelt, men det skulle vara kul om jag hade fel!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag är rätt övertygad om att det är robotens slumpmässiga rörelser & ljud/vibrationer inom slingans begränsning som gör att de gärna avstår från husera i dessa marker. Men det är ju enkelt att testa, bara att låta slingan vara på en månad efter att man plockat in roboten eller före den aktiveras för säsongen så ser man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.