P
Hej

Jag funderar på det där med markplacerad altan.
Får man bygga hur stor som helst och var som helst?
Jag vet att man inte får bygga, utan bygglov, ett plank som är högre en 1.8m och 3m långt och att man måste ha grannens medgivande om det ställs upp närmare tomrgränsen än 4.5m. Men för en altan, finns det några regler?

Samma med staket. När börjar man räkna ett staket som plank? i vilken höjd?
Ha man någon chans att protestera mot ett staket?

Saken är att grannen vill bygga en "fotbollsplan stor" altan vid vår tomtgräns och vill "hängna in" deras tomt med ett "plank"

/Håkan
 
P
Men får man bygga hur nära tomtgränsen som helst?

Vi själva hade tänkt bygga en altan som kommer gränsa mot denna granne men vi hade inte tänkt göra en "fotbollsplan" så det kommer bli lite konstigt vid tomtgränsen....

Får man verkligen göra en altan hur som helst?

/Håkan
 
Hej Håkan hittade lite information. ;)

Här krävs bygglov:
Bygga till en byggnad eller annan anläggning, oavsett hur stor tillbyggnaden är och i vilken riktning (t ex lägga till en våning, bygga till ett uterum, bygga in en balkong eller gräva ur för att göra källarförråd).

Här krävs _INTE_ bygglov:

Uppföra skyddad uteplats, mur eller plank med en höjd på maximalt 1,8 meter, som inte placeras närmare än 4,5 meter från grannen. Uteplatsen ska ligga i anslutning till bostadshuset och inte sträcka sig mer än 3 meter ut från huset.

Klippt från
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=242
//

Kanske är där en definitionsskillnad på altan och uterum / uteplats som inte jag förstår men jag tycker det är glasklart. Om någon vet något annat är jag också intresserad av att bli upplyst.


Kramar från mig
 
P
Det är kanske så att man ska fråga byggnadsnämden och begära ett ordentligt svar. Jag ringde dit i morse men det var mest ett "goddag yxskaft" svar.
Men "den ansvarige för det området" skulle visst vara på sitt kontor i morgon bitti mellan 8 och halv 10.

Låter nästan som det klassiska "öppet mellan 1030 och halv elva".....

/Håkan som vill ha ett "paragraf-svar".
 
Varken altan eller staket omnämns i PBL, och kan därför byggas/uppföras fritt. Inga begränsningar finns då det gäller placering eller storlek.
Plank däremot kräver bygglov.
I kommunen där jag bor är definitionen på staket att "öppningen mellan brädorna är större än bredden på brädan".
 
Staket vid tomtgräns max 80cm
Plank max 180 cm högt och max 4,5m från tomtgräns
 
Så om man bygger en spalje 180cm hög så kan den gå hur långt ut från huset som helst? Bara den är minst 4,5 meter från grannen?
 
I vår kommunär det över 1,2 meter.
Vi bad idag om att få ett snabbt godkännande om en kombinerad altan/carport på den "byggväg" som vi sprängt fram till huset. Men då alla grannar måste ge sitt godkännande fast de inte kommer att se eländet, tröttnade vi och kommer att fylla igen byggvägen till godkänd nivå med sten och "bara" bygga en altan i stället. Det kommer att synas lika mycket /litet men inte ha samma funktion. Vi har sen tidigare ett bygglov på garage som grannarna garanterat kommer att se. Blir att smälla upp det i stället så småningom.
Har efter något års kontakt med byggbranschen börjat utveckla en kraftig allergi mot byråkrati.
Jag är säker på att det kommer att komma ett avslöjande om några år att Kafka egentligen hette Svensson och bodde i Skövde eller nåt. ;)

mvh
David
 
Fick en galen idé: Säg att jag byggde ett hålrum med tryckimpregnerat virke innan jag fyllde upp 1-2 decimeter med sten ovanpå detta hålrum. På detta sätt slipper jag använda lika mycket utfyllnad och det skulle vara lättare att ta bort den om jag skulle vilja göra om altanen till kombinerad carport någon gång i framtiden. Hålrummet kommer att vara helt slutet för tillträde. Från carporten sluttar det kraftigt bort från huset. Mina frågor är följande:

* Är detta lagligt?
* Är det tillrådligt? Att ha 24 kubik hålrum under altanen kanske medför andra olägenheter? Såsom att det kanske blir hem för en rad djur/odjur?
* Har jag blivit helt knäpp nu?

mvh
david
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.