Hej
Har tagit över ett hus och gjorde väl misstaget att inte testa varmvatten på visningen... nåväl, förutsättningarna är dom följer
Elpanna av märket CTC Excellent 2 som ska t hand om både golvvärmen som varmvatten
Elpanna med digital display visar 19 grader, kopparledningar, tryckmätare på 1 bar och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gradantalet står på 19 vad det nu betyder? Försöker jag trycks på upp/ner pilen växlar den och börjar räkna upp/ner från 70.

I helgen såg jag att trycket var på 0 så jag vred på påfyllningsventilen tills trycket stod på 1 bar. Idag var trycket fortfarande på 1 men när jag testade att spola varmvatten så kom det inget varmvatten

Alla rör i centralen är kalla, vrider jag på på vredet för att tömma ut från vattentanken så är det också kallt.


Edit: nej trycket sjönk ju för att jag pillade på avtappningsventilen.. men det vattnet var kallt
 
Redigerat:
Är huvudbrytaren påslagen?
 
Den känns intryckt i vart fall. Och led displayen lyser ju, fast det kanske den ändå gör
 

Bästa svaret

Fyll på vatten och lufta ur pannan genom att öppna säkerhetsventilen (sitter till uppe till vänster bakom övre täckplåten.
Lossa sen täckhuven till vänster om strömbrytaren och prova att trycka in maxtermostaten. Känn om det klickar när du trycker in den. Man brukar få trycka ganska hårt med något spetsigt verktyg (inte för vasst)
 
L lordi skrev:
Fyll på vatten och lufta ur pannan genom att öppna säkerhetsventilen (sitter till uppe till vänster bakom övre täckplåten.
Lossa sen täckhuven till vänster om strömbrytaren och prova att trycka in maxtermostaten. Känn om det klickar när du trycker in den. Man brukar få trycka ganska hårt med något spetsigt verktyg (inte för vasst)
Tack.ska ge mig på det imorgon. (Bor inte i huset utan renoverar) vad ska hända när / om maxtermostaten klickar?
 
O olofh skrev:
Tack.ska ge mig på det imorgon. (Bor inte i huset utan renoverar) vad ska hända när / om maxtermostaten klickar?
Det ska klicka till när man återställer den (om den har löst ut).
Det händer ibland att den löser ut om man inte har något tryck i systemet eller det är massa luft i pannan.
 
Nu händer det ngt i alla fall. Temp i displayen går uppå. Var på 25 och stiger nu så sakligen. Översta lampan lyser, temp
Lampa 2 kW blinkar
Lampan på +/- blinkar (långsamt)
Och något surrar så ev att återställningsknappen löste det samt då är det något som låter klick klick en gång per minut ungefär

Termostatdisplay visar temperatur på 27 grader, översta lampan lyser, andra lampan och +/- blinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh så gött. Den är igång!
Digital display på en värmepump visar 60 med en grön driftindikator, omgivet av kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följdfråga. Finns det något sätt att styra förbi utegivaren på värmesystemet så att värmen går igång? Skulle vilja testa så att det funkar så man inte sitter på pottkanten till hösten
 
På min äldre ctc excellent finns ett vred på shunten nere till höger under displayen. Automatiken snurrar själv det fram och tillbaka men det går också att vrida manuellt. Gissar att det är vredet med blå-röda märkningar på, men det ser inte likadant ut på min, så jag vågar inte lova.
Då tvingar du ut värmen i slingorna.
 
F fredrik.johansson skrev:
På min äldre ctc excellent finns ett vred på shunten nere till höger under displayen. Automatiken snurrar själv det fram och tillbaka men det går också att vrida manuellt. Gissar att det är vredet med blå-röda märkningar på, men det ser inte likadant ut på min, så jag vågar inte lova.
Då tvingar du ut värmen i slingorna.
Tack.ska testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.