hej jag har en vägg byggd med reglar okänt avstånd troligen cc 60, och 10 mm spånskiva samt 45 mm wellpapp format som bikaka som isolering mellan väggskivorna det är en innervägg!
Fråga brukar wellpappen vara limmad mot skivorna, om jag tar ner skivorna för att ersätta med playwood hur löser jag isoleringe?
Kan det finnas bärighets effekter i wellpappen?

tacksam för alla tipps i denna fråga.

Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Ja, wellpappskiktet är limmat och stabiliserar väggen, med det har nog knappast någon ljudisolerande funktion.
Jämför med innerdörrar som ofta har samma konstruktion, men med tunnare ytterskikt i faner eller plywood.

Jag hade liknande väggar i ett hus byggt av SIAB år 1969.

Men måste du ta bort spånskivorna?
Kan du inte sätta plywooden utanpå bara, med lite lim och skruv?
 
  • Gilla
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Tack för svaret, misstänkte att det var något sådant tyvärr!
Måste nog bort skall sätta upp ett nytt kök där tog ner det gamla idag, vågar inte hänga väggskåp i dessa väggar.

Och letar reglar men svårt att hitta dom misstänker cc 120 på reglarna nu!

Tackssm för alla tipps!
 
Mitt hus är även det byggt 1969 enligt uppgift skall innerväggarna ej vara bärande kan det stämma?
Särskilt gällande denna vägg!
Överväger att ta ner den i sektioner och regla upp den nedtagna biten innan ny sektion tas ner! Väggrn är 310 cm
 
Varför inte regla på en ny vägg utanpå den gamla?
 
Har ont om plats och vet inte om det blir bra, skulle ju betyda att jag måste skära upp takgipset för att lägga den överliggande vågtäta regeln som reglarna fästes i överkant mot!
Vet inte vad som blir bäst!
 
Nja, om du lyckas hitta reglarna kan den översta liggande nya regeln skruvas i bef regelverk utan att behövs ge dig på taket.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte regla på en ny vägg utanpå den gamla?
Rätt tänkt!
För om inte den andra sidan av väggen behöver åtgärdas verkar det ju onödigt att riva äve "baksidan".

För övrigt hängde det väggskåp på min sandwichvägg från 1969.
Och när vi bytte skåp, inklusive överskåp ca 2005 gick det utmärkt att hänga de nya skåpen i samma vägg.
Att jag över huvud taget upptäckte väggkostruktionen var bara för att jag gjorde hål för att komplettera ett eluttag för ett nytt frysskåp.
 
  • Gilla
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Aha, jag hadde tänkt att bara riva ena sidan och regla från den sidan.
Tanken var att låta den sndra sidan vara orörd och limma de nya reglarna mot den befintliga väggen för att stsbilisera den mot de nya reglarna som monteras från andra sidan, och dkruvas mot överliggare och underliggare!
 
Efter att hs konsulterat en dnickare med så blir det en lösning som är en variant på era förslag.
15 mm konstruktions plywood p30 limmas och skruvas mot befintlig vägg samt 6 mm reperationsgips utanpå det.

Tack för all hjälp.

Med vänlig hälsning,
Msgnus
 
Bra med en enkel lösning.
Lycka till med nya väggen och köket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.