Hej!

Håller på med gästtoaletten här hemma. Där är endast wc och handfat så inget våtrum i den bemärkelsen.
Planen är att lägga in en ny plastmatta.

Undergolvet i huset är spontade furubrädor. I hela huset ligger sedan en golvmasonit spikad ovanpå furugolvet och nu även på toan. Ovanpå masoniten ligger ett lager grålumppapp och sedan ekparkett i resterande huset.
Planen på toan är att lägga en spånskiva i ett stycke som den nya mattan sedan limmas på (liten toa typ 1,4x0,95m).

Ska jag ha ett lager grålumppapp mellan masonit och spånskiva på toan? Eller blir det dumt?

Ska spånskivan ligga flytandes eller ska jag skruva ner den (genom masoniten) i undergolvet?


Mvh
Kaliz
 
Finns 12mm renoverings golvspån som du kan skruva rakt ner i furugolvet. Lumppappen känns överflödig om du skruvar men den skadar väl inte heller.
 

Bästa svaret

Varför lägga en golvspån så man får en skarv när en vanlig spånskiva kan läggas i hel bit? Har jag missat något? Jag har lagt vanlig spånskiva i en bit på ungefär motsvarande yta. Jag valde skruva och limma i trägolvet. Flytande rekommenderades när vi la golv i hall och kök. Det ångrar jag varje dag, känns när man går på de.
 
  • Gilla
Kaliz
  • Laddar…
Jag hade valt golvgips istället för spånskiva.
Skruva eller limma.
 
B larry78 skrev:
Varför lägga en golvspån så man får en skarv när en vanlig spånskiva kan läggas i hel bit? Har jag missat något? Jag har lagt vanlig spånskiva i en bit på ungefär motsvarande yta. Jag valde skruva och limma i trägolvet. Flytande rekommenderades när vi la golv i hall och kök. Det ångrar jag varje dag, känns när man går på de.
Har gjort samma sak just nu, sågade till en spånskiva som ligger löst på golvet i ett stycke utan skarvar.
Hur känner du att det flyter. Att det sviktar och att du för klampljud? Beskriv gärna.
 
S sune73 skrev:
Jag hade valt golvgips istället för spånskiva.
Skruva eller limma.
Motivera gärna. Golvfirman i stan tyckte att spånskiva blev bra "undergolv". Vad ger gipsen för extra fördel?
 
Spånskiva är inget idealiskt material att lägga under en plastmatta på en toa där det trots allt förekommer lite vattenspill. Om furugolvet är anständigt plant, går det bra med en ny oljehärdad masonit utan grålumppapp. Om det finns ojämnheter i furugolvet som masoniten inte kan utjämna, är det bättre med en bit k-plywood som tål miljön bättre. Golvgips som primas är också OK.
 
  • Gilla
Kaliz
  • Laddar…
2 säckar fiberarmerat flytspackel löser väl problemet både snabbt och enkelt, tål eventuell fukt bra också.
 
  • Gilla
Kaliz
  • Laddar…
...liksom flytspackel. Bra, men kanske lite dyrare.
 
På ett enkelt litet toalettrum tycker jag att spånskiva, golv- eller "vanlig" duger bra.
Har haft det så själv i ett hus i 20 år utan problem.
Och där lade vi bara in en stuvbit plastmatta, lite uppvik vid väggarna, men ingen svetsning i hörnen och ingen limning.

Om man inte är extremt vårdslös med vattnet blir det ju inga fuktskador av en toaspolning och lite handtvätt.
 
  • Gilla
Kaliz
  • Laddar…
Verkar som mina frågor börjar bli besvarade. Ingen verkar tycka ett lager grålumppapp är direkt dumt att lägga.... så jag kommer göra det.

Är förtfarande lite kluven om det är bättre att låta spånskivan flyta eller om jag ska skruva den. Troligtvis blir det att skruva den, då jag funderar på att även ha wc:n skruvad i detta utrymmet.

//Kaliz
 
Gör pappen verkligen någon nytta om du skruvar golvet? Jag är ingen expert men trodde syftet med sådan är minska ljud och friktion på flytande golv. När jag funderat lite mer tror jag att mitt bara är limmat, så jag slapp spackla skruvskallarna. Eftersom ytan är så liten tror jag du kan göra hur som helst.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man inte är extremt vårdslös med vattnet blir det ju inga fuktskador av en toaspolning och lite handtvätt.
En viktig anledning till att Säkert vatten vill att man ska ha tätskikt även i toaletter är för att smygläckage i rörkopplingar ska upptäckas innan de orsakat stor skada.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.