J
Jag har dränerat med 100mm Optidrain och ska bygga altan. Bakre bärlina vill jag sätta i källarvägg, men innan vill jag isolera väggen med ca 70mm cellplast alt. stenull (kommer att isolera runt om i sinom tid och inreda källaren). Sockeln är 90-110cm hög från regel under fasad till avslutningslist dränering. Isoleringen kommer att sticka ned ca 10cm under mark. Kommer att ha betongplattor närmast.

Jag har läst överallt och hittat lite tips, men får inte till det med arbetsgång. Lite hjälp!

På bilden nedan var det isolerat med bla 30mm mineralull som jag slet bort. Det har tidigare varit en gjuten trappa som revs någon gång på tidigt 90tal, misstänker att man satte på mineralull och puts för att slippa laga skadorna. Det är inte isolerat i övrigt.

1) Hur börjar jag? Putsa upp skadan med B-bruk? Behövs armering eller grundning?
2) Övrig vägg är målad med okänd färg. Har skrapat bort det lösa. Behöver jag ta bort all färg innan isolering?
3) Vilken typ av isolering rekommenderas? Vilken typ av cellplast? Finns ju miljarder som kostar allt från gratis (generisk s60) till asdyrt (typ putsskiva)
4) Limma cellplasten med kakelfix(?) och fästa med 3-4 fasadplugg?
5) Behövs list/plåt upptill mot fasade? Tänkte för att skydda från ev ökad belastning av fukt om isoleringen leder den uppåt...

6) Sen putsa ca 6-8mm med glasfiberarmerat A-bruk, trycka fast glasfibermatta och direkt putsa på 2-4mm mer A-bruk vått-i-vått? Behövs inte putsnät om man kör armerat A-bruk?

Jag har även kollat färdiga I-element, men de är fasade upptill. Jag måste ställa dem åt fel håll (finns max 900 höga) och då blir det ju köldbryggor vid skarvarna... Och Mineritskivor känns väldigt dyrt.

MO16k9n.jpg
KX6cDLl.jpg
 
Redigerat:
J
Vilket jävla meck. Tog bort isoleringen som syns till vänster och syllen + planket var röten, om än snustorr. Vissa plankor (självbärande) föll isär och andra verkar mer vara påverkade på ytan. Knackade bort putsen åt vänster också och det såg likadant ut.

Preliminär bedömning är att det har varit så sedan trappan togs bort på 80-90-tal och att det var trappans anslutning som varit bristfällig. Spikar som sattes in under altanbygget när trappan revs är helt opåverkade.

Borrade hål upp genom karmen på källarfönstret och in i syllen och endast mycket fint trä kom fram. Lånade en inspektionskamera och ska kolla mer imorgon.

Angående ursprungsfrågan är jag fortfarande rådvill. Enligt Combimix ska aldrig cellplast aldrig stickas ned under marknivå utan rekommenderar typ Isodrän, enligt Isover ska man köra deras dräneringsskiva i XPS och putsa på den. Enligt Paroc ska man ha en stenullsskiva, men enligt Weber ska mineralull aldrig användas på sockel. Suck
 
J
F finkelzvin skrev:
Jag satte cellplast och putsade med c-bruk för några år sen. Se tidigare inlägg: [länk]

Sitter kvar än, och ser bra ut. Inga sprickor än så länge, och målade förra sommaren. Tror inte det går att göra det så mycket billigare.
Tack!

Stack du ner cellplasten i marken också? Det är egentligen där skon mest klämmer.

Fyi, undersökte syllen med inspektionskamera nu och det ser jättefint ut runt huset. Lämnar det rötade som det är och får ta tag i det när panelen byts. Snustorrt som sagt, så är övertygad om att det är gammalt.
 
J
Fixat nu! Putsen var otroligt bra och lättjobbad (Combimix glasfiberbruk). Ojämnt resultat, men ska vara under altan, så orkade inte finlira.

Lite arbetsbeskrivning för den som hittar tråden :)

5.2+1.3m x 90-120cm hög sockel. Cellplast och puts slutar ca 10cm under mark, ca 1cm ovan dräneringslist. Återfylls med 16x32 och det läggs 30x30cm platta ovantill. Enligt Jackson suger cellplast lite vatten, men de rekommenderade ändå vanliga EPS och inte XPS eftersom inte det skulle bli problem om man hade dränerande mtr runt.

  • Finja S80 cellplast. 40+30mm, omlott. Skrapade det yttersta lagret horisontellt med fogsvans så att putsen skulle få någonting att fästa i. Vet inte om det behövdes, men ändå.
  • Dutt-limmat (strängar fungerade inte så bra, för ojämnt) direkt på sockel med Casco Superfix och Casco Superset. Använde även fogskum på två ställen (under dörren) för att fylla ut tomrum bakom cellplasten så att den inte svajar. Dutt-limmade även mellan cellplastskivorna.
  • Pluggat med Biltema isoleringsplugg (200st för 129kr!). Har betonghålsten så 10cm plugg går bra ändå in i första tomfacket.
  • Armerat med 30cm takfotsnät (glasfiber) som jag hade hemma. Armerade innerhörn och 50cm ned från ovankant (det som ev syns ovan bärlina och bakom bärlina för altan) vått-i-vått. Dvs på med 4-5mm bruk, sedan när, sedan 2-4mm till direkt. Kommer att lägga på stålnät ovan (under utstickande fasad) som musskydd. Glasfibernätet ligger där också, tydligen tycker getingar om cellplast..
  • Combimix Glasfiberbruk. Dyrt (169kr/20kg), men MAGISKT bra och lättjobbat. Mycket lite spill.
Bruket förordade raka av stål eller teak. Gjorde en egen ca 45cm av trätröskel av något hårt trä som jag hade hemma, ev teak faktiskt, och 45x45.

Skulle jag gjort det igen? Ja, men med en bättre slagborr! Det sliter otroligt att göra så många hål! Skulle hyrt hammarborr.

Återkommer efter vintern om det inte sitter kvar
 
  • Gilla
DerPontus och 2 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Återkommer efter vintern om det inte sitter kvar
Väcker liv i en väldigt gammal tråd här, men @Jotsat, är du fortfarande nöjd med arbetet?
Vad använde du isoleringspluggen till? Var det bara för att hålla i tills limmet torkat? På tal om lim, varför använde du just det limmet? Jag verkar ha lite svårt att få tag i det där jag bor, så funderade på vad jag kunde använda i stället. Hur mycket lim satte du per skiva?
 
J
T tlundberg skrev:
Väcker liv i en väldigt gammal tråd här, men @Jotsat, är du fortfarande nöjd med arbetet?
Vad använde du isoleringspluggen till? Var det bara för att hålla i tills limmet torkat? På tal om lim, varför använde du just det limmet? Jag verkar ha lite svårt att få tag i det där jag bor, så funderade på vad jag kunde använda i stället. Hur mycket lim satte du per skiva?
T tlundberg skrev:
Väcker liv i en väldigt gammal tråd här, men @Jotsat, är du fortfarande nöjd med arbetet?
Vad använde du isoleringspluggen till? Var det bara för att hålla i tills limmet torkat? På tal om lim, varför använde du just det limmet? Jag verkar ha lite svårt att få tag i det där jag bor, så funderade på vad jag kunde använda i stället. Hur mycket lim satte du per skiva?
Tjena! Helt odramatiskt allting, dvs jag är nöjd och det har inte hänt någonting. Skulle kunna tänka mig att den finns spontade skivor så att man slipper två lager bara.

Pluggen är det som håller uppe allting, limmet som extra förstärkning och underlättar medan man monterar. Tror att du kan ta vilket montagelim som helst som är kladdigt. Bara det fäster på cellplast. Hade någon tub kvar från de som isolerade och dränerade grunden åt oss och det fäste bra på plast, så körde vidare på det bara. Kanske går med stenlim från Biltema?

Duttade bara så att det satt uppe medan jag drog in pluggarna.
 
@Jotsat Tack för att du tog dig tid att svara

J Jotsat skrev:
Pluggen är det som håller uppe allting, limmet som extra förstärkning och underlättar medan man monterar.
J Jotsat skrev:
Duttade bara så att det satt uppe medan jag drog in pluggarna.
Det här var ju intressant! Jag trodde att det var precis tvärt om - att limmet var det som höll ihop allt och att pluggarna bara var för att hjälpa till tills limmet hade torkat. Biltema säljer inte pluggarna längre va? Vilken typ av plugg var det?
 
J
T tlundberg skrev:
@Jotsat Tack för att du tog dig tid att svara




Det här var ju intressant! Jag trodde att det var precis tvärt om - att limmet var det som höll ihop allt och att pluggarna bara var för att hjälpa till tills limmet hade torkat. Biltema säljer inte pluggarna längre va? Vilken typ av plugg var det?
Nej, jag köpte något som låg kvar på deras lokala lager i butiken då har jag för mig. Det är samma typ som denna (googlade bara "isoleringsplugg"): https://www.hornbach.se/shop/TOX-Isoleringsplugg-Husky-8-80-50-st/8238514/artikel-detaljer.html

Det finns säkert lim som det räcker med bara lim, men för mig räckte det inte. Väggen var aldeles för ojämn för det första, vilket man märker först när man verkligen står intill och grejar.

Kan verkligen (verkligen) rekommendera att köpa/låna/hyra hammarborr. Det är otroligt slitsamt att borra mer än ett fåtal hål med slagborr!
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Hammarborr har jag redan. Köpte det när jag bodde i lägenhet med betongväggar. Slagborr kom man inte långt med där :)

Tack för länken till pluggarna. Mitt "problem" är att jag ska sätta 20 cm isolering (två 100mm-skivor) för att komma ut i liv med befintlig grund (detta är ett utbygge) och husfasad ovanför.

Men tack igen för all din input. Jag får kanske helt enkelt testa lite olika och känna vad som känns bäst.
 
J
T tlundberg skrev:
Hammarborr har jag redan. Köpte det när jag bodde i lägenhet med betongväggar. Slagborr kom man inte långt med där :)

Tack för länken till pluggarna. Mitt "problem" är att jag ska sätta 20 cm isolering (två 100mm-skivor) för att komma ut i liv med befintlig grund (detta är ett utbygge) och husfasad ovanför.

Men tack igen för all din input. Jag får kanske helt enkelt testa lite olika och känna vad som känns bäst.
Kanske plugga inre skivan och limma på den yttre? Med rätt lim och cellplast mot cellplast borde det bli helt stumt.

Och observera att detta bara är som jag har gjort det, inte nödvändigtvis korrekt :) Förslag är att kolla dina egna förutsättningar med ett proffs. Men det har fungerat bra nu i 4 år, så helt fel kanske det inte blev. Efter att ha putsat källaren invändigt är jag dock helt matt på putsning och kommer att hitta på någon fibercement/sockelskiva på resterande grund runt huset varefter det beger sig.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Varför 40+30 skivor, förr för att 70 inte finns?
ni som gjort liknande, har ni tagit bort gammal puts och asfalt på sockeln innan?
 
@Jotsat
Hur gjorde du med bärlinan, satte du den på isoleringen? Isåfall med vad?
Ska isolera på liknande sätt du gjort nu och har en stor trätrappa där bärlinan sitter i betongväggen.
 
J
K Kris1 skrev:
@Jotsat
Hur gjorde du med bärlinan, satte du den på isoleringen? Isåfall med vad?
Ska isolera på liknande sätt du gjort nu och har en stor trätrappa där bärlinan sitter i betongväggen.
Halloj. Satte inte fast i huset utan altanen är fristående. 80cm hög eller så, 195mm bärlina på plint som står kanske 40-50cm ut från fasaden och överhäng in mot källarväggen där den slutar kanske 20mm ifrån putsen. Fasaden hänger över altankanten med ett par cm.

Såg att jag missat att svara din förra fråga. Använder två lager omlott för att jag tänkte det skulle bli bättre med köldbryggor. Helt onödigt tänker jag nu ett par år senare.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Halloj. Satte inte fast i huset utan altanen är fristående. 80cm hög eller så, 195mm bärlina på plint som står kanske 40-50cm ut från fasaden och överhäng in mot källarväggen där den slutar kanske 20mm ifrån putsen. Fasaden hänger över altankanten med ett par cm.

Såg att jag missat att svara din förra fråga. Använder två lager omlott för att jag tänkte det skulle bli bättre med köldbryggor. Helt onödigt tänker jag nu ett par år senare.
Tack för svar :)
Ok. Så ett lager med den tjocklek jag ska ha räcker. Var också inne på som du för att undvika köldbryggor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.