Igår bestämde jag mig som tur var för att ta bort gipsen på en vägg istället för att bara gipsa över. Dels för att jag ville ha OSB bakom, men också för att jag ville veta varifrån den snö/mjöl-liknande substansen kom ifrån.

När jag öppnat upp den första biten ser jag anledningen till mjölet, och är samtidigt nöjd att jag öppnade upp.
Innervägg med borttagen gipsskiva som avslöjar ett svartmyrbo i frigolitisoleringen, med skador och smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså svartmyror som byggt bo i frigolitisoleringen. Frigoliten såg ut som en grynpipig ost. Vidrigt var det.
Frigolitisolering skadad av svartmyror, liknar en grynpipig ost, med synliga hål och bo efter angreppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bort var dessutom aktivt, men jag, munskydd, skyddsglasögon och Festool CTL mini jobbade på bra! Tillslut var allt jag kunde se av boet, vilket pga extraordinär takhöjd innebar 320 (!) x 60 x 14 cm, utrivet.

Väggen är en innervägg i ett fritidshus, antagligen byggt runt 94/95. Vissa av reglarna är missfärgade av myrorna. Jag har köpt ny isolering och nu väggbeklädnad. Men hur ska jag behandla angreppet innan jag stänger väggen?

Innervägg i ett fritidshus delvis rivet till OSB-skivan med tecken på myrangrepp och missfärgade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skiva med spår och skador från svartmyrors bo i frigolitisolering som liknar grynpipig ost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min erfarenhet är att myrbon inomhus är symtom på en vattenläcka. Kanske gäller inte det för cellplast. Plywooden ser inte vattenskadad ut. Jag tror inte att du behöver behandla väggen på något speciellt sätt. Men kanske du skulle strö lite myrgift i väggen innan du bygger igen.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Bra poäng om vattenskada. Finns inget uppenbart vatten i närheten, men jag ska kollas taket imorgon.
 
K
Är det bara jag som funderar på hur en grund som står på frigolit skulle påverkas av ett sådant här angrepp? Hur skulle bärigheten påverkas?
 
Myror brukar väl inte bygga bon på torra ställen enligt vad jag lärt mig. Så kolla noggrant varifrån det skulle kunna tänkas komma fukt.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
O
Myrr.... Eller radar kanske fungerar? Det går att spruta så det känns lättare Men annars så tror jag inte det spelar någon roll
 
Takpappen tydligt slut vid nock, speciellt där vägg möter nock där det är extra utsatt. Blir till att lägga ny underlagspapp under plåten. På agendan, men upp-prioriteras härmed :)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.