Hej! Jag har sökt och ju mer jag läst desto mer osäker blir jag. Problemet är följande: Jag har ett förråd där jag vill öppna för en dörr mitt mot den nuvarande så att jag kommer åt förrådet från groventren. Väggen där jag tänkt öppna är markerad med röd cirkel. Frågan är kort men jag misstänker att svaret är desto mer komplicerat.

Ritning av husplan med röd cirkel runt en vägg, markerad för potentiell dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan lyder, är denna väggen bärande?
Stegar som står framför en vägg markerad med röd cirkel där en potentiell dörröppning planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen består av stående 2-tumsplank. En av brädorna är skarvad, det borde man väl inte göra på en bärande vägg? På plankorna sitter Ljusne-wallboard, väggen är i sin helhet inte mer än 6cm tjock.
Ritning av ett hus med markerad vägg med röd cirkel där en ny dörr planeras, inkluderar mått och rum beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På övervåningen finns ingen vägg där denna står.
Husritning med mått och röd cirkel markerad på en potentiellt bärande vägg som planeras för dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag försöker lägga skisserna på varandra ser man att det är få väggar som ligger i linje mellan våningsplanen. Detta är mäklarens ritning men den verkar stämma skapligt med verkligheten.

Mvh
Fredrik
 
Det går inte att ge ett bestämt besked utifrån skissen, men antingen är
A: Din rödmarkerade vägg eller (troligare)
B: Väggen med dörren till garderoben bärande.
"Omöjligt" att avgöra utan att bryta upp taket eller golvet i övervåningen …
 
Tredje alternativet är att det inte finns någon bärande "hjärt"vägg.

Vårt hus är ungefär lika stort, bjälklaget mellan källaren och markplan är självbärande, däremot finns det en vägg genom hela källaren som ligger ca 0,5-1cm under sponten i källartaket.
 
fahlis fahlis skrev:
Det går inte att ge ett bestämt besked utifrån skissen, men antingen är
A: Din rödmarkerade vägg eller (troligare)
B: Väggen med dörren till garderoben bärande.
"Omöjligt" att avgöra utan att bryta upp taket eller golvet i övervåningen …
Tack för svar (gäller även Demmpa)!

Hjälper nedanstående eller måste jag riva ner det faktiska innertaket? (Något jag helst inte gör.)

Hörn av ett rum där väggplankor sticker ut över takhöjden och golvet, med pålagda förklarande textpilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Fredrik
 
Eftersom huset har en plankstomme är det sannolikt byggt före 1950. Man var inte så systematisk på den tiden, utan golvbjälkarna skarvades där det var möjligt. Det finns alltså flera väggar som fungerar som hjärtväggar. Inte heller var man alltid så noga med att väggarna i plan 2 skulle stå rakt över väggarna i plan 1.

Jag bedömer det som mycket mer sannolikt att garderobens vägg mot vardagsrummet är bärande än den mot hallen. Strävan var nog att få omkring 4 meters spännvidd på alla golvbjälkar. Att plankorna är skarvade i höjdled ger dock ingen säker information. Jag är övertygad om att du kan ta upp en dörr till hallen utan problem. De avsågade plankorna som blir kvar över själva öppningen måste stödjas genom att du fäller in en horisontell planka som stöd för dessa. (Ta en bit av de avsågade) Gör denna lite kilformad i ändarna så att den kan vila på de plankor som står kvar på ömse sidor om öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.