Rock House vid Mälaren av arkitektparet Håkan Widjedal och Natasha Racki är placerat på en av de mest utsatta tomterna de någonsin byggt på, 14 meter från vattnet och 16 meter ovanför vattenytan.

Du kan läsa artikeln här: Rock House vid Mälaren
 
Jag gillar husen som denna duo har skapat, och detta är inget undantag. Personligen kan jag tycka att hus med naken betong får ett lite för kallt uttryck och själv tycker jag bättre om ytskikt i trä. Men huset är fantastikt fint och toaletten ser ju magisk ut.
 
M
Jag undrar på vilken grund stranskyddet kunde kringgås...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Jag undrar på vilken grund stranskyddet kunde kringgås...
Skulle tro att det hängde på att marken redan var ianspråktagen av det fritidshus som låg där tidigare.
 
Hemmakatten
Fantastiskt hus! Helt anpassat till ägarna.

Lite kaxigt att inte bygga mer än 1 1/2 sovrum med tanke på att det kan bli svårsålt i framtiden. Men så har vi också byggt, dock har vi en gäststuga.

Fenomenalt detaljrikt utfört både inne och ute.
 
Otroligt fint hus. Dock undrar jag varför det inte finns några lamellgardiner eller annat för att kunna skydda mot solen. Ofta brukar hus med mycket glas bli kokheta på sommaren, och att köra AC för fullt lär ju kosta multum. Sen vill man ju inte bli bländad om man vill använda rummet när solen lyser på.

Riktigt trevligt hus ändå!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Moderna fönster stoppar mycket av värmen från solen , det har ju utvecklats en del sedan 1900-talet...
 
Hemmakatten
Vi har också hela fönsterväggar I söderläge, inga gardiner, ingen AC. Men utanför är det en längsgående altan med utskjutande altantak. Det och i kombination med bra fönsterkvalite gör att vi inte har något problem solen. Vi har också flera dörrar att öppna om det skulle behövas.
 
Micke64 skrev:
Jag undrar på vilken grund stranskyddet kunde kringgås
Det är väl ingen hemlighet: har du bara de riktiga kontakter in i myndighetsvärlden är allting möjligt. Pengar eller andra (mot)prestationer underlättar ytterligare.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl ingen hemlighet: har du bara de riktiga kontakter in i myndighetsvärlden är allting möjligt. Pengar eller andra (mot)prestationer underlättar ytterligare.
Tyvärr är det så. Strandtomter i områden som är hårt exploaterade (Nacka/mälarhöjden/Hässelby)) verkar inte ha några problem att få undantag. Men sen ska man bråka ohyggligt mycket mot enstaka husbyggen i Norrland.

Vilket är lustigt. I Nacka och närstockholm behöver man snarare skydda det strandnära (nära stan). Medans i glesbyggen behöver man den nybyggnation man kan få.

Men ja. Snyggt hus.
Kändes dock mer som en partsinlaga från arkitektfirma/byggbolag än något som privatpersoner byggt. Det här är ju i princip en mäklarannons.
Jag kanske är unik men när jag kommer till Byggahus vill jagf se vad folk bygger för att bo i själva. inte vad de bygger för att kränga (För låt oss vara uppriktiga. Om man bygger för att sälja blir det i regel stelare och tråkigare)
 
Många jag känner skulle undvika ett sådant hus.
Att stå/sitta i närheten av sådana hela glasväggar och med nästan tjugo meter fritt fall ner till berg eller vattenyta triggar höjdskräcken ordentligt.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Rock House vid Mälaren av arkitektparet Håkan Widjedal och Natasha Racki är placerat på en av de mest utsatta tomterna de någonsin byggt på, 14 meter från vattnet och 16 meter ovanför vattenytan.

Du kan läsa artikeln här: Rock House vid Mälaren
Ganska omöjlig ekvation.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Ganska omöjlig ekvation.
Haha, reflekterade över det också. Fint hus!
 
Hur tvättar man fönstren, från en helikopter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.