Jag tror att husets säljbarhet mår bäst av att planlösningen ser lite proffsig ut. Om du ändå vill välja en variant på ditt blåa alternativ bör nischen som du då skapar i det nya sovrummet vara ca 105 cm djup under snedtaket så att det finns plats för en säng. Placera gavelfönstret centrerat så det ser bra ut utifrån.
 
Spontant känns det rätt bra att kunna ha nån sittdel på övre plan också. Treåringen brukar stövla upp på morgonen och titta på bolibompa exvis.

På övrig yta blir det då rätt svårmöblerat känns det som. Ett skrivbord står det idag under snedtaket mellan takkupan och wc.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att husets säljbarhet mår bäst av att planlösningen ser lite proffsig ut. Om du ändå vill välja en variant på ditt blåa alternativ bör nischen som du då skapar i det nya sovrummet vara ca 105 cm djup under snedtaket så att det finns plats för en säng. Placera gavelfönstret centrerat så det ser bra ut utifrån.
Jo men det tänkte jag göra så en säng får plats.
 
Bredden på rummet är 215 cm. En vanlig innervägg blir väl i vart fall 75 +2.6 med gips = 10.1 cm. Kvar att nyttja med hänsyn till golvlister blir då 215-10.1-1.1=203.8 cm. Spontant skulle man vilja ha några cm till på det parti som ska gå ut från yttervägg innan den svänger av.

Hur löser man det? Förskjuter hela väggen 5 cm inåt rummet? Så där snyggt kanske. Eller kör man med 45x45 på den bit som det gäller och resten 45x70?
 
Vi brukade ha våra barn i fotändan på sängen när de ville se på TV på morgonen, de hade inget intresse av att sitta ensamma. Man vänjer sig snabbt vid att dåsa vidare med TV på lite lågt.
De delade på ett sovrum på 8 kvm tills de var 5 och 7, det stora sovrummet hade vi och det mellanstora var lekrum/gästrum.
 
Anna_H: OK. fast vi vill inte ha in en TV i vårt sovrum.....=P

Jag ser det så här:

Avdelning enligt blå linje ger ett sovrum på knappt 8 kvm mot 6,4 kvm om man drar vägen rakt. Ska man någon gång sälja huset behöver man då inte känna att någon ratar huset på grund av att sovrummet är jättelitet, även om det inte blir jättestort nu heller. En del hus i närheten med liknande storlek har två sovrum på 8,8 kvm på övre plan + ett större, vilket verkar tilltalas av köparna. Däremot har dessa hus inte mer än en small hall på ovanvåningen. Med vår lösning blir det ett möblerbart utrymme vilket borde vara positivt sett ur en värdesynpunkt.

Så jag tror det får bli den lösningen. Nu gäller det bara att hitta en snickare för upptagning av fönster för en rimlig penning.
 
Personligen värderar jag större sovrum än ett litet gemensamt rum och mindre sovrum på vind/andra vån. Du kanske ska lägga upp som en omröstning vad folk föredrar?;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Personligen värderar jag större sovrum än ett litet gemensamt rum och mindre sovrum på vind/andra vån. Du kanske ska lägga upp som en omröstning vad folk föredrar?;)
Du gör det inte lätt för mig. Men drar man väggen mellan fönstrena enligt röd linje och sedan viker av efter 2,7 meter så man slipper flytta befintlig sovrumsdörr (innan dörr och utrymme för ev garderob mot befintlig sovrumsvägg blir ytan 6,4+2,7 = 9,1 kvm mot 7,8 kvm. Och skillnaden på 1,3 kvm gör att man får plats med liten umgängesdel + skrivbord på övre plan.

På något sätt känns det för lite skillnad i sovrumsstorlek jämfört med att man förlorar umgängesdelen och det bara blir ett dött utrymme.....men det kanske bara är jag som tycker så...........?=)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Generellt menar jag, i ert fall omöjligt att säga vad sol ör bäst om det skiljer så lite i yta, beroende på om det är snedtak eller hur det ser ut på plats. Finns bilder?
 
Det är snedtak på yttervägg där kupan är.

Ett till alternativ, om man har svårt att bestämma sig, är ju annars att man gör en vägg som är borttagbar och sätter den mellan fönstrena. Om man tycker det är bra får det vara så permanent. I annat fall tar man bort den och flyttar den vilket man också kan göra vid ev försäljning om man tror det gagbar värdet.
 
BirgitS
Kan du rita in möbler på din ritning?
Dels gör det lättare att föreställa sig storleken och dels ser man om det går att möblera på ett bra sätt. Det senare har nog stor betydelse vid en försäljning, ett litet sovrum/allrum där ytan kan användas på ett bra sätt är värt mer än ett större sovrum/allrum där ytan går bort i outnyttjade hörn etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.