Ska förkorta (5mm) några vitlackade innerdörrar och fått möjlighet att låna en HK55 + skena, utrustad med 16W klinga (orginial). Har inte tillgång till den finare 32W klinga, ännu. Vet inte om jag vågar, även med 32W. Osäker om jag får lika bra sågsnitt som med en sänksåg, exempelvis TS55, som jag vet ger ett perfekt resultat.

Ni som har eller har kört HK / HKC får gärna ge ett utlåtande. Är mkt tacksam.
 
Jag upp/nedgraderade från TS55 till en HKC55, har inte upplevd att HKC:n ger sämre resultat även om den är jobbigare att ställa in.

The hängslen och livrem-way :)
Kör med en fintandad klinga, gör en skåra med en hobbykniv, tejpa samt ha en spillbit som underlag så ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Jag upp/nedgraderade från TS55 till en HKC55, har inte upplevd att HKC:n ger sämre resultat även om den är jobbigare att ställa in.

The hängslen och livrem-way :)
Kör med en fintandad klinga, gör en skåra med en hobbykniv, tejpa samt ha en spillbit som underlag så ska det nog gå bra.
Tack för svar. Det uppskattas. Jag fick dock tag på en TS55 med en vass 48w klinga till sist. Kändes säkrare och det blev bra.

Hur menar du att HKC är jobbigare att ställa in?
 
richardtenggren
Jag brukar göra ett 1mm djupt spår genom att backa när jag sågar bänkskivor, har även tejpat ibland för hängslen och livrem.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag brukar göra ett 1mm djupt spår genom att backa när jag sågar bänkskivor, har även tejpat ibland för hängslen och livrem.
Jag brukar också göra en liten snitt innan fullständig kap med gersågen när jag pysslar med lister och foder. Men backa? Varför?
 
richardtenggren
Det gäller förstås min TS55, anledning är väl att det blir lättare urslag om man kör normalt. Backar du så får fibrerna stöd av det underliggande materialet när de skärs, om jag nu tänker rätt ;) Har för mig det finns speciella klingor för detta på större sågar.
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
Svarar med länk till ett inlägg jag skrivit tidigare: [länk]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.