Hej!

Plötsligt (...) har behovet av ett extra sovrum uppstått. Vi tänkte placera det på övre plan där det idag benämns loftstuga. Skulle man bygga väggen rakt över blir storleken 6,4 m2 (2x3,2) vilket känns i minsta laget.

Om man som på bilden kör en vinkel så blir det ytterligare 1,4 m2 (0,7x2) varför sovrummet blir 7,8 m2. Det känns bättre. Detta var ursprungsplanen. Här krävs det då också att man tar upp ett fönster i gaveln med bygglov och montering och så vidare.

Ett annat alternativ som jag kom på precis nu är att dela av rummet mellan de två fönstrena i takkupan. Lik förbannat måste man dock göra en vinkel eftersom väggen annars kommer mitt i dörröppningen för befintlig sovrum. Fördel med denna lösning är att man slipper att ta upp nytt för nytt fönster. Det man behöver göra är att byta ut befintligt element mot ett kortare. Men att byta ett element bör väl vara ett projekt man klarar själv och lättare än att sätta in ett fönster.

Nackdel med denna lösning är att övrig umgängesyta minskas lite. Någon liten TV och en sittgrupp får man kanske plats med ändå...

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? För det första alternativet tror jag att jag hade lejt mot fönsterupptagningen vilket gör att den lösningen troligen blir 7 000 dyrare (bygglov, fönster inkl mont).

Räcker ljusgenomsläppet på alternativ 2?
 
  • Ritning över ett övre plan med föreslagna sovrumsindelningar och kommentar om ljusgenomsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kan du rita lite färgade streck över de olika alternativen?
 
Bättre?=)
 
  • Ritning av övre plan i ett hus med två sovrum, WC och loftgång, med markerade trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varken det blå eller det röda alternativet är acceptabelt. Ett sovrum måste ha fönster och vara rimligt möblerbart. Det enda vettiga alternativet är det som syns på nedanstående bild. Alltså flytta dörr (och garderob) i det näraliggande sovrummet och gör en rak vägg i det nya.
Ritning av övre våningsplan med två sovrum, WC och förändrad dörr- och garderobsposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Varken det blå eller det röda alternativet är acceptabelt. Ett sovrum måste ha fönster och vara rimligt möblerbart.
Acceptabelt? Ett rum måste inte ha fyrkantig form för att vara möblerbart. I det röda förslaget kan man tex ha garderober i delen som sticker ut.
 
Nej, man bör inte ställa garderober framför fönstret. För ljusspridningen i rummet är det dessutom viktigt att denna vägg är rak.
 
Man behöver givetvis inte ha garderober hela vägen fram till fönstret. Om ljuset är ett problem så får man väl hänga upp en lampa till.

Vid nybygge är det en sak men vid ändring av befintligt hus en helt annan. Har själv ett hus med massor av vinklar och vrår, det går finfint. Bara att lära sig att tänka utan för "rakt och fyrkantigt-ramen".
 
Jag är givetvis yrkesskadad, men möblerbarheten påverkas mycket av förekomsten av "veck" på väggarna. Visst är det charmigt med oväntade rumsupplevelser, men rum måste ha vettiga mått. Det oväntade får man uppfinna med andra medel. Infallet av dagsljus är den utan jämförelse viktigaste trivselfaktorn i ett hus.
 
J justusandersson skrev:
Varken det blå eller det röda alternativet är acceptabelt. Ett sovrum måste ha fönster och vara rimligt möblerbart. Det enda vettiga alternativet är det som syns på nedanstående bild. Alltså flytta dörr (och garderob) i det näraliggande sovrummet och gör en rak vägg i det nya.
[bild]
Fast om vi drar väggen enligt blå linje tar vi upp ett fönster i gaveln så fönster kommer finnas.

Fördelen är att man kan ha en liten soffa i takkupan mot den nya väggen och sedan en liten tv framför. Efter att ha provmöblerat enligt röd dragning blir det då väldigt svårt att möblera den återstående ytan.....
 
Kan ni ta upp ett fönster på gaveln ändras ju förutsättningarna. Även om ett sovrum inte bör vara mindre än 7 kvm, är det ingen mening med att göra en knepig väggdragning som försvårar möbleringen för att åstadkomma dessa 7 kvm. Gör så att ni drar en rak vägg i liv med fönsterkupan. Gör väggen så tunn som möjligt (man kan behöva ta till vissa knep) så att det fria måttet i det nya sovrummet längs snedtaket blir 210 cm. Placera fönstret så nära mitten på gaveln som möjligt och dörröppningen till det nya sovrummet ca 30 cm ut från den befintliga väggen. Det blir 6,3 kvm, men det blir bättre än ert blå alternativ. Väggar som går ut från ett fönster bör alltid göras raka.
 
Jag hör vad du skriver.... och jag kan i viss mån hålla med. Dock tycker jag ändå att 6.3 är något litet. Att närma sig 8 kvm känns på något sätt bättre inte minst om man ska sälja nån gång i framtiden. På den extra ytan får man då plats med en garderob och en stol att lägga kläder på.

Inget är ju optimalt men det känns ändå som att någon av de två lösningarna med fönster i gavel blir bäst på sikt.....vi får väl ta en funderare till. Kanske är nån mer som har några synpunkter?

Eller är det bättre att bygga ut väggen 50 cm redan vid kupan? Då blir resten av väggen rak och man får 1.5 kvm till.......
 
Det finns andra vinklar än 90 grader. Varför inte börja väggen mellan fönstren och avsluta den bredvid befintlig dörr? Jag gissar att du då får vinklar typ 105/75. Det känns rimligare än de knixar du ritat dit nu tycker jag.

Eller så bygger du två tredjedelar 90 mot fönstret och skråar av den på slutet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns andra vinklar än 90 grader. Varför inte börja väggen mellan fönstren och avsluta den bredvid befintlig dörr? Jag gissar att du då får vinklar typ 105/75. Det känns rimligare än de knixar du ritat dit nu tycker jag.

Eller så bygger du två tredjedelar 90 mot fönstret och skråar av den på slutet.
Det är ett alternativ. Dock är det fortfarande så att man förlorar rätt mycket av den allmäna ytan om man sätter väggen mellan fönstrena. Annars är ju det den enklaste och billigaste lösningen. Vi har gärna plats för en liten soffa och liten tv.....
 
Jag hade nog valt blått alternativ (men med en "sned" vägg) om kostnaden för ett nytt fönster känns hanterbar. Tror ni riskerar att bli missnöjda med ljusinsläppet både i sovrummet och trapphallen annars, plus att den senare riskerar att bli obrukbart liten.

Men tänk på hur det fönstret ser ut utifrån också! Kan bli konstigt med ett enstaka fönster som inte är centrerat.
 

Bästa svaret

Är det nödvändigt att ha kvar allrumsdelen? Det blir ju som påpekats ett väldigt litet rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.