bengan24 skrev:
Jag skulle gärna ha pool, har fått en offert ifrån poolkungen.
Valde en 3x6m med solfångare och diverse rostfri detaljer och poolskydd som man kan gå på.
Offerten hamnade på 99.000kr sedan tillkommer ca 30.000kr för arbete samt trädeck runt om.

Vi skall ta och diskutera här hemma om hur vi skall göra.
gör ingen glädjekalkyl nu.
markarbeten
el
vvs
vinterplåtar

drar iväg

Tycker även ni ska fundera på värmepump av något slag.

Normalt sett räknar man totalkostanden till poolpaket x 2 eller mer.
 
Innan du skriver under kontraktet låt en advokat titta igenom det. Det är väl investerade pengar. Annars kan det gå för dig som för oss, allt slutade i tvist och den advokat som hjälpte oss kostade mycket mer än om vi hade låtit en advokat gå igenom kontraktet innan vi skrev på.
 
Elmsta skrev:
Innan du skriver under kontraktet låt en advokat titta igenom det. Det är väl investerade pengar. Annars kan det gå för dig som för oss, allt slutade i tvist och den advokat som hjälpte oss kostade mycket mer än om vi hade låtit en advokat gå igenom kontraktet innan vi skrev på.
hmm, kan du berätta mera. Normalt sett så kör dom stora firmorna med standardkontrakt.
 
Det är just det som är problemet med standardkontrakt. Jag skulle kunna skriva en instruktionsbok om vad man ska tänka på innan man skriver på kontraktet men det har jag inte tid med just nu. Standardkontraktet reglerar bara det minimala. Det du bör komplettera kontraktet med är följande; specifikation på allt vad som ingår i priset, både vad gäller arbetet och material samt pris per enhet. Byter du någon enhet under pågående arbetet vet du vilket värde du byter bort.
Ta inte för givet att isolering av rör i marken ingår i priset. Det gjorde vi medan firman hävdade att det inte ingick och debiterade det som tillkommande kostnader. Därför ska du ha så noggrann spec som möjligt på allt som ingår i priset.
Ange att tillkommande arbeten/material ska meddelas skriftligen innan.
I kontraktet ska anges när arbetet ska påbörjas och avslutas. Be firman skriva ner vad som menas med avslutat arbete. Det kan skilja ganska rejält mellan din uppfattning och firmans.
Ange vite vid eventuell försening.
Ange vem som är ansvarig byggledare och vad som ingår i hans ansvar.
Reglera hur betalning ska ske. Du har rätt att behålla 10% av priset tills slutlig besiktning har skett.
Anlita en bra besiktningsman som kan pooler. Ta dock inte Anders Knutas som är total värdelös, tar hutlöst betalt och går i poolfirmans koppel.

Det var de viktigaste punkter du bör tänka på. Hade vi haft dessa punkter med hade vi undvikit mycket diskussioner om vad som ingick i priset och när arbetet var klart.
 
  • Gilla
Naten och 1 till
  • Laddar…
Men hallå.

Om man beställer ett poolpaket från en av dom vanliga poolfirmorna så får du allt som behövs för att bygga en pool.
Sedan väljer man till "extrautrustning", allt från isolering till trappor, belysning osv.
Man får en slutoffert där varje pinal är specad.
Sedan tillkommer ev montering, tim deb eller fast pris
Gräv, elektriker, VVS, ev snickare, plattsättare osv men dom senare bitarna är ju samma upphandlingsprocedur som man gör med vilken hantverkare som helst och har inget direkt med en pool att göra.

btw, isolerade slangar lönar sig oftast inte.
 
Så var det inte i vårt fall. Varje maskin var specad men utan angivet pris. Och när vi gjorde byte ville de ha betald utan att ange vad den maskin som vi bytte bort kostade. Det var inga slangar vi isollerade utan rör från poolen till värmeväxlaren och filtret. Dessa ska vara isolerade för att inte frysa sönder under vintern. Det har besiktningsmannen fastställt och det höll även i rätten.
Om man har olika entreprenader för gräv, VVS, el mm kan man råka ut för att de olika entreprenörerna skyller på varandra när det blir fel. Därför ska man ha totalentreprenad för då har han ansvar för alla underentreprenörer och kan inte skylla ifrån sig. Vi hade totalentreprenad på poolbygge och en annan entreprenör för pooltaket och när det visade sig att underlaget för pooltaket var fel skyllde de bara på varandra och rätten kunde inte avgöra vems fel det var. Den åtgärd som krävdes för att få underlaget rätt fick vi själva bekosta. Man lär sig av sina egna misstag. Hade vi låtit en advokat gå igenom kontraktet innan vi skrev på hade vi undvikit en långvarig process i olika instanser som kostade mer än en rådgivning hos en advokat innan.
 
  • Gilla
Naten och 1 till
  • Laddar…
Elmsta, men ditt poolbygge kan ju inte varit baserat på ett vanligt poolpaket inkl tak. Du måste ju platsbyggt något speciellt.
 
Mitt poolbygge var två separata entreprenader. Själva poolen och sedan pooltaket. Men dessa två samarbetade med varandra för att få till det hela. Hade vi låtit poolentreprenörer anlita pooltaksentreprenören hade poolentreprenörer varit skyldig att rätta till fel pooltaksunderlag oavsett vems fel det var.
 
Har varit nära att beställa pool flera gånger, och man kan ju tro att här nere i södra sverige är det varmt på sommaren. Icke. Iskallt på kvällen, och hade hellre lagt mig i en badtunna än i en 25-gradig pool faktiskt. De få varma dagar vi har haft i år räcker inte för att motivera ett poolbygge på flera hundra tusen kronor. Vi köpte en blå uppblåsbar pool till barnen i juni när det var några heta dagar. De har väl badat i den max 10 gånger, senaste veckorna under sommarlovet har den stått övertäckt ingen vill bada, det är för kallt, och då håller ändå vattnet runt 25 grader i den, men det är alldeles för kallt i luften för att det ska vara mysigt.

Grannen byggde en utomhuspool, och även ett jättelikt "växthus" med willab garden grejor runt om, och där funkar det helt okej att bada även i oktober, men då kostade hela kalaset 550". 4x8 pool med kanske 7x10 "uterum" runt, uppvärmning via luftvärmepump och marksten som golv.

Som någon skrev, det är inte Florida utan Sverige, och jag hade också gärna önskat jag hade pool de där dagarna då vi har kvicksilver över 25 och kvällen runt 18-22, men de dagarna kan jag räkna på mina tio fingrar.... tyvärr. Det kanske finns ställen i Sverige som har det varmare och stabilare än här vid kusten men vi bryr oss var sig om pengar eller skötsel, utan just vädret.

Om vi bott i Spanien, hade en pool varit det första jag byggt...

/Herr HLH
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
För 550" bygger man inte någon pool då sätter man sig hellre på chartern till mallis 30 ggr.
Om du bott i Spanien behöver du ingen pool du har havet.

Byggde min pool helt själv, gräve t o m ut för hand, då det annars rör sig om fantasisummor, 7x4 oval, med plåtstomme och folkpool pooltak 8x4 samt poolvärmepump.

Kostade totalt 120 000:- varav pooltaket kostade 60 000:-.

Men över 150 000:- kan man sätta sig i Phuket 4 år istället.

Vi badar från maj till oktober och har 31C i poolen, kostar ganska exakt 1000:- per månad i snitt med uppvärmning och kemikalier.
 
K
H hemljuvahem86 skrev:
Som någon skrev, det är inte Florida utan Sverige, och jag hade också gärna önskat jag hade pool de där dagarna då vi har kvicksilver över 25 och kvällen runt 18-22, men de dagarna kan jag räkna på mina tio fingrar.... tyvärr. Det kanske finns ställen i Sverige som har det varmare och stabilare än här vid kusten men vi bryr oss var sig om pengar eller skötsel, utan just vädret.

Om vi bott i Spanien, hade en pool varit det första jag byggt...

/Herr HLH
I en annan tråd skriver du enl nedan, så uppenbarligen är det varmt och soligt i Sverige.

"Otroligt fint hus. Dock undrar jag varför det inte finns några lamellgardiner eller annat för att kunna skydda mot solen. Ofta brukar hus med mycket glas bli kokheta på sommaren, och att köra AC för fullt lär ju kosta multum. Sen vill man ju inte bli bländad om man vill använda rummet när solen lyser på.

Riktigt trevligt hus ändå!"
 
F
K Kojak skrev:
För 550" bygger man inte någon pool då sätter man sig hellre på chartern till mallis 30 ggr.
Om du bott i Spanien behöver du ingen pool du har havet.

Byggde min pool helt själv, gräve t o m ut för hand, då det annars rör sig om fantasisummor, 7x4 oval, med plåtstomme och folkpool pooltak 8x4 samt poolvärmepump.

Kostade totalt 120 000:- varav pooltaket kostade 60 000:-.

Men över 150 000:- kan man sätta sig i Phuket 4 år istället.

Vi badar från maj till oktober och har 31C i poolen, kostar ganska exakt 1000:- per månad i snitt med uppvärmning och kemikalier.
110000kr kostade senaste resan med familjen till Thiland i tre veckor och då var det lågpris flygbiljetter. Jag har varit där nio gånger och man åker inte dit med familj 4ggr för några 150.
 
K
F fsn skrev:
110000kr kostade senaste resan med familjen till Thiland i tre veckor och då var det lågpris flygbiljetter. Jag har varit där nio gånger och man åker inte dit med familj 4ggr för några 150.
Du får lära dig att använda momondo och liknande annars blir du blåst. Hittade vid snabb koll biljetter för 15 500kr för 2 vuxna och 2 barn för 3 veckor i november. Hotell är nästan gratis där. Uppmanar alla att ta det lugnt med alkohol och inte överdriva.
 
K Kojak skrev:
Du får lära dig att använda momondo och liknande annars blir du blåst. Hittade vid snabb koll biljetter för 15 500kr för 2 vuxna och 2 barn för 3 veckor i november. Hotell är nästan gratis där. Uppmanar alla att ta det lugnt med alkohol och inte överdriva.
Tror inte att @fsn har druckit för många öl en koll på nämda sida ger en boendekostnad mellan 20- 118kkr för tre veckor i bankok :)
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Ni jämför äpplen och lastbilar. Du kan hitta boende i vilken prisklass du vill i nämnda land men så länge ni inte jämför samma standard så är det helt meningslöst. 10 spänn per person och natt är mitt billigaste i Thailand men då höll det antagligen inte den standard de flesta här vill ha.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.