Igår var jag iväg på Toys'r'us som hade 40% rabatt på sina Intex-pooler. Vi betalade för en 26 kubik stor (5,49x1,32 m), men ska hämta den först på fredag/lördag. Egentligen ville jag ha en mindre, men iom att man får med sandfilter till den så landar den på samma pris som en liten + extra sandfilter.

Innan jag hämtar ut den så tänkte jag ändå kolla ett par saker med er som har lite erfarenhet av pool och kanske just Intex.

Nu till mina frågor:

1) Om man kör med en Intex, rekommenderas att man köper till ett saltsystem (CG-28670) alt. ozon-saltsystem (CG-28666)? Intex-modellerna kostar 2200 kr resp 3200 kr. Jag vill ha det så smidigt som möjligt utan att man ska tröttna direkt.

2) Är Intex-poolen något att ha eller är det bortkastade pengar?

3) Med tanke på storleken jag har inte räknat med någon värmare initialt. Tror ni poolen kommer stå eller hur kallt ska man räkna med att det blir? Finns det någon värmare som inte är allt för dyr som kan rekommenderas till en pool av denna storlek?

4) Hur känsligt är det med underlaget? Kan man ställa poolen på en vanlig gräsmatta eller behöver det vara helt slätt underlag? Hur känsligt är det med lutning? Jag tycker att min gräsmatta inte lutar något märkbart, men det kanske behöver vara väldigt rakt och exakt?

Jag är helt enkelt ute efter lite råd om jag ska hämta ut poolen eller returnera. Tack på förhand!
 
F
Rakt skall det absolut vara. Inom 1-1,5cm utmed hela ytterkanten bör det vara. In mot mitten märks en mindre höjdskillnad mindre men mer än ytterligare 1-2cm borde det inte vara tror jag.
 
Vi har en granne som har en liknande pool, dom brukar komma upp i 22 grader som mest, nu är det väl 18.
Jag skulle aldrig bada i en pool med den tempen, tycker det känns betydligt kallare än i en sjö eller havet med samma temp.
Men våra grannars barn använder den en hel del och om man frågar så är dom väldigt nöjda att dom skaffade den.
Vi har ett par kompisar som har "riktig" pool, dom låter komfort styra framför kostnad och kör på drygt 30 grader.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en granne som har en liknande pool, dom brukar komma upp i 22 grader som mest, nu är det väl 18.
Jag skulle aldrig bada i en pool med den tempen, tycker det känns betydligt kallare än i en sjö eller havet med samma temp.
Men våra grannars barn använder den en hel del och om man frågar så är dom väldigt nöjda att dom skaffade den.
Vi har ett par kompisar som har "riktig" pool, dom låter komfort styra framför kostnad och kör på drygt 30 grader.

Jag drog igång det nybyggda poolhelvetet för ett par dagar sen och håller 28 grader. skulle inte ens fundera på nåt kallare. Det är inte kallt med 28 grader men det kunde ha varit ett par grader till.
 
F fsn skrev:
Rakt skall det absolut vara. Inom 1-1,5cm utmed hela ytterkanten bör det vara. In mot mitten märks en mindre höjdskillnad mindre men mer än ytterligare 1-2cm borde det inte vara tror jag.
Sorry för min okunskap, men vad menar du med att det ska vara inom 1-1,5 cm utmed hela ytterkanten? Hur menar du att jag ska mäta för att veta om det är "tillräckligt" rakt?
 
G goldfish1977 skrev:
Sorry för min okunskap, men vad menar du med att det ska vara inom 1-1,5 cm utmed hela ytterkanten? Hur menar du att jag ska mäta för att veta om det är "tillräckligt" rakt?
Jag limmade fast en bit tumstock på en 1.5 meters bit avloppsrör, det kan vara vad som helst, men smidigt om man kommer upp i höjd så man slipper ligga på marken och mäta.
Sedan tar man sin linjelaser när det är lagom mörkt ute och kollar höjdskillnaderna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag limmade fast en bit tumstock på en 1.5 meters bit avloppsrör, det kan vara vad som helst, men smidigt om man kommer upp i höjd så man slipper ligga på marken och mäta.
Sedan tar man sin linjelaser när det är lagom mörkt ute och kollar höjdskillnaderna.
Då är jag med. Tack för tips!
 
Jag är inne på tredje året med min intex 427x110

Poolen fungerar bra dock har ramen börjat rosta lite så jag skulle inte satsa på saltvattensystemet, risken är att skiten rostar upp snabbt.

Det bästa jag gjort med poolen är att ta upp ett hål på ena sidan och monterat en skimmer. Blir en enorm skillnad på hur mycket löv och insekter som annars måste håvas upp...

Intex sandfilter fungerar ok men den tillhörande pumpen är värdelös, låter som fan och måste luftas för att komma igång. Jag köpte en annan och behöll bara sandfilter.

Jag håller 29grader i poolen
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
... Jag håller 29grader i poolen
Vad kör du med för värmare då?
 
En värmepump på ca 4kw, den är på gränsen till för klen då poolen tappar ett par grader varje natt och pumpen bara går dagtid
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag är inne på tredje året med min intex 427x110

Poolen fungerar bra dock har ramen börjat rosta lite så jag skulle inte satsa på saltvattensystemet, risken är att skiten rostar upp snabbt.

Det bästa jag gjort med poolen är att ta upp ett hål på ena sidan och monterat en skimmer. Blir en enorm skillnad på hur mycket löv och insekter som annars måste håvas upp...

Intex sandfilter fungerar ok men den tillhörande pumpen är värdelös, låter som fan och måste luftas för att komma igång. Jag köpte en annan och behöll bara sandfilter.

Jag håller 29grader i poolen
Jag har en likadan pool. Med en skimmer måste du köra pumpen hela tiden eller? Har du skurit upp så att du kör 38mm-slang in och ut ur poolen också?
Finns det någon fördel med att skära upp duken och sätta skimmer mot den intex-skimmern man sätter på kanten?

Jag köpte vår första pool och satte upp den i år (12m3). Var lite skeptisk först, men den har verkligen blivit mycket använd. Betydligt skönare att ha vatten hemma än att behöva lasta in sig i bilen och åka till stranden.
Köpte en solfolie och täcker över den varje kväll. Ligger på runt 21-22 grader, var uppe på 24 när det var som varmast några dagar.
Köpte ett saltvattensystem från Danmark för strax över 1000:-. Kör det 5 timmar varje natt och sandfiltret 8 timmar. Hittills har jag inte haft några problem med vattnet.
Min pool lutar 10 cm, det ser inte så snyggt ut men det har funkat ett par månader nu. Tanken är att jämna till marken i höst.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag är inne på tredje året med min intex 427x110

Poolen fungerar bra dock har ramen börjat rosta lite så jag skulle inte satsa på saltvattensystemet, risken är att skiten rostar upp snabbt.

Det bästa jag gjort med poolen är att ta upp ett hål på ena sidan och monterat en skimmer. Blir en enorm skillnad på hur mycket löv och insekter som annars måste håvas upp...

Intex sandfilter fungerar ok men den tillhörande pumpen är värdelös, låter som fan och måste luftas för att komma igång. Jag köpte en annan och behöll bara sandfilter.

Jag håller 29grader i poolen
Uppdatering i tråden:

Det slutade med att jag köpte en 427 x 109 cm Intex Ultra Frame + Sandfilter + pump (8000 l/h) + saltvattensystemet. Den andra som jag köpte initialt blev för stor/för mycket vatten att värma.

Saltvattensystemet är verkligen smidigt. Får se om det rostar sönder direkt eller inte... Men i princip så "bara funkar" allt utan särskilt underhåll. Att pumpen låter håller jag med om. Har du hittat någon pump som är relativt tyst? Vilket märke/modell köpte du? Jag funderar på att bygga ett poolpumpshus som är isolerat, men har även funderat på en alternativ pump som är tystare.

Jag har också funderat på att skära upp ett hål för en skimmer som man har på utsidan. Vad köpte du för märke/modell? Har du kopplat till filterpumpen så att du kan köra skimmern separat från sandfilterpumpen? Lägg gärna ut en bild på hur din installation, hade varit intressant att se.

En sista sak är att jag nu funderar på värme till poolen. Även om barnen badar så skulle inte några grader extra skada om vi vuxna ska hoppa i. Eftersom du skriver att du har 29 grader i poolen antar jag att du kör med en värmare. Vilken?
 
  • Gilla
Björtan
  • Laddar…
Hej!
Är själv inne på att investera i min första pool, har kollat på samma modell. Har alltid sagt att blir det en pool så måste det vara värmare till den. Med begränsad budget har jag funderingar på att använda garagetaket för att lägga ut mängder med svart slang- som solen får värma. (Finns massa klipp på youtube). Sedan lägga bubbelplast över poolen nattetid.
Kan man bygga ett isolerat pumphus till den dånande pumpen eller är det bättre att köpa ny?
 
Har precis köpt Ultra frame 549x132 poolen och ska försöka jämna till en yta att ställa den på till helgen.
Trodde att man använde klortabletter och var lite oförberedd när säljaren ville sälja saltvattensystem eller aktivt syre tabletter (som skulle kosta typ 2000-3000kr/år).
Så hur har det gått med saltsystemen och poolerna?
Kör ni det vanliga saltsystemet eller det med ozon (kostar 700kr extra)?
https://www.toysrus.se/product/intex-saltvattensystem?id=000000000124077001 (nyare modell?)
https://www.toysrus.se/product/intex-saltvattensystem?id=000000000113465001 (kostade 2299 igår, verkar höjts just idag)

Ozon
https://www.toysrus.se/store-finder?productid=000000000124078001
 
Jag köpte till den äldre modellen av saltvattensystemet som fanns förra året (din andra länk) samt ett sandfilter. Med denna kombination är vattnet väldigt, väldigt fint. Det är inget underhåll förutom att jag låter pumpen gå 4 timmar och saltvattensystemet 2 timmar per dag. Så nöjd med denna kombination!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.