Jag har en divansoffa som ser ny ut, men på undersidan har fjädrarna börjat lossna. Fjädrarna lossnar eftersom plaststyckena som håller fast fjädrarna bryts av. Det finns två plaststycken för varje fjäder, och de plaststycken som ännu inte har lossnat är på väg att brytas av.

Så fjädrarna är intakta och alla andra delar till soffan är som nya. Det enda problemet är att fjädrarna inte vill sitta på plats. Min fråga är därför: Går soffan att rädda eller är det dags att köpa en ny? Om den går att laga, hur görs det smidigast?
 
  • Undersidan av en divansoffa med lossnande fjädrar och trasiga plastdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
P-jh
  • Laddar…
harry73
Reklamera soffan eller be leverantören att skicka nya plastinfästningar, så att du kan göra det själv.
Eller be en möbelmakare att fixa det
 
Försökte reklamera,, men det visade sig att företaget som sålde mig soffan har gått i konkurs. Typiskt....

Kan man annars limma fast plastinfästningarna i träet med superlim? Eller ersätta dem med någonting annat? Möbelmakaren är annars ingen dum idé, men jag misstänker att jag kan köpa en helt ny soffa för samma summa som möbelmakaren kommer att kosta.
 
Lim tror jag är svårt. Man behöver nog spika eller skruva fast ett bra fäste. Kanske att man kan ta och använda staketmärlor eller kraftiga häftklammer.
 
De där blir nog svåra att montera utan att riva isär hela soffan. Men visst går det att fixa med rätt prylar. Möbelvinkel monterat på fel håll skulle kunna vara ett alternativ. Biltema har till rimligt pris. Något liknande gjort av hålband kan nog också funka.
 
harry73
M minchione skrev:
Möbelmakaren är annars ingen dum idé, men jag misstänker att jag kan köpa en helt ny soffa för samma summa som möbelmakaren kommer att kosta.
Du fick redan bra tips om klämmorna, så det blir såklart det billigaste, men jag vill ändå reagera på kostnaden för en möbelmakare/renoverare.

Vi har en gammal gungstol (ca 100 år) som köptes ny av min frus släkt. Stolen ramlade bakåt och stolryggen knäcktes.
Lämnade in stolen hos en möbelrenoverare som lossnade alla limmade fogar och limmade stolen på nytt samt fixade stolryggen. Hon även lackade hela stolen. Allt det där gick för 3000 spänn. Din soffa borde vara mindre arbete och därmed billigare. Fortfarande dyrare än att göra själv, men mycket billigare än en ny soffa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klipsen brukar normalt fästas ovanifrån, men testa med att montera dom stående och lås nozagen genom att "stänga" klipset med 2 skruv.
 
Tack alla för riktigt bra tips!!! Jag vet dock inte om fjädrarna är tillräckligt långa för att kunna repareras med ex. klips eller krampor. De svarta plastinfästningarna bygger cirka 1,5 cm, så säg att fjädrarna är cirka 3 cm "för korta" för att monteras direkt i trät. Jag försökte dra ut fjädrarna men de verkar inte vara särskilt töjbara. Jag bifogar lite fler bilder som förtydligar dilemmat.
 
  • En fjäder och svart plastinfästning bredvid en tumstock som visar mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svarta plastinfästningar och fjädrar monterade under en möbel, visar fjädrarnas längd i förhållande till trät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade exakt samma problem med min soffa. Slutade med att jag knäckte av alla, åkte och köpte vanliga 90° vinklar med hål i för 2kr st sen skruvade jag fast dessa och träda i fjädern.
 
Bygga på med en trälist så du får ut klipsen kanske är en idé..
 
C Chiippe skrev:
Hade exakt samma problem med min soffa. Slutade med att jag knäckte av alla, åkte och köpte vanliga 90° vinklar med hål i för 2kr st sen skruvade jag fast dessa och träda i fjädern.
Vad för några vinklar menar du? Har du länk eller bild på någon, alternativt namn jag kan söka på för att se vilka du menar?
 
Jag har haft samma problem.
Jag klippte upp några bitar ur ett metallhålband och trädde på varje fjäder för att sedan ta en rejäl skruv i det andra hålet och drog in det i regeln igen. Då spänns de upp också.
 
Oasis Oasis skrev:
Jag har haft samma problem.
Jag klippte upp några bitar ur ett metallhålband och trädde på varje fjäder för att sedan ta en rejäl skruv i det andra hålet och drog in det i regeln igen. Då spänns de upp också.
Hålbandet lät som ett riktigt bra tips, som också är ganska lättmonterat. Skulle aldrig tro att det kunde hålla, men om det har hållit för dig så bör det ju fungera här också.

Mazen Mazen skrev:
Bygga på med en trälist så du får ut klipsen kanske är en idé..
Tack, bra tips!!!!
 
M minchione skrev:
Vad för några vinklar menar du? Har du länk eller bild på någon, alternativt namn jag kan söka på för att se vilka du menar?
 
  • Galvaniserat vinkelbeslag i metall på grå bakgrund, med förborrade hål för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.