Vilket år som helst SKA jag bygga in balkongen till ett extra litet rum. Men hur fäster jag väggarna på husets befintliga? Fasaden idag är tegelsten, och innanför där bjälklag av trä samt mycket masonit. Jag antar att man måste knacka loss teglet och fästa i bjälklaget?
Men hur fäster man bäst? Känns som att det blir alldeles för klent med att bara skruva. Och om man får för sig att mura upp de nya väggarna med lecasten? Hur fäster man det då?
Fasaden på den eventuella nya utbyggnaden blir nog inte tegelsten. Hur får jag t ex en träfasad tät mot befintlig tegelfasad?
Balkongen vilar på pelare som består av en kärna av murad lecasten med klädsel av trä. Bör jag ändå öka hållfastheten mot vridlaster, t ex genom snedsträvor på balkongens/utbyggnadens sidor? Hur fäster man dem för att de ska hålla i så fall?
 
Lite svårt att få en bra uppfattning utan ritning, men borde inte väggarna kunna fästas i pelarna bara (du har redan ett tak på balkongen lät det som) ? Tätningen mot väggen borde då bli en ren vädertätning och de krafterna borde tegelfasaden lätt kunna hålla - du borde inte behöva riva den ?

Murar du så murar du väl upp de nya väggarna och lägger bruk mot den gamla bara ? Och murar du så lär du väl inte använda träfasad ? Då är det väl bättre med ett regelverk ?

Trä mot tegel borde kunna tätas med ngn form av utefog

/K
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Byggbeslag finns ju i en mängd varianter som du kan använda för att fästa balkongstommen vid husstommen med.

Är det ett slätt tegel så går det bra att mjukfoga mellan träfasad och tegel. Har du rundhuggen mexitegel så blir det ju lite knepigare, då får man nog kapa teglet med en stenskiva på vinkelslipen så att man kan låta brädorna gå in en bit om lott tegelväggen och sedan foga i vinkeln.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag är väl lite nojig, men jag överdimensionerar hellre än underdimensionerar... Jag vill bara minska belastningen på nuvarande balkonggolv så mycket som möjligt - trots allt är det ju inte byggt för att hålla en påbyggnad.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
borde inte väggarna kunna fästas i pelarna bara (du har redan ett tak på balkongen lät det som) ?
Tyvärr har jag inget tak på balkongen idag.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tätningen mot väggen borde då bli en ren vädertätning och de krafterna borde tegelfasaden lätt kunna hålla - du borde inte behöva riva den ?
Mja, jag vill ha så mycket som håller som möjligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.