harry73
Jag hade inte funderat över bygglov oavsett hur många kvm friggebod jag redan har. Den ligger väldigt tydligt i en gråzon och väger bara 75 kg, så skulle de bli problem kan man bara ta bort den och sälja den på blocket.
Tar du bort den innan nämnden beslutar om sanktionsavgift, slipper du också den.

Bygglovet kommer att kosta mellan 1600 kr (om den räknas som upplag) och 6000 kr, och för de pengar kan man ta en liten risk :)

Skärmdump av dokument från Stockholms stad som visar avgifter för bygglov och tillbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den är väl knappast "att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,".
Som jag förstått så spelar det ingen större och roll. Det är en byggnad. Den tar plats på fastigheten. Du kan behöva bygglov för statyer... Det kan behövas bygglov för altaner vid vissa extrema fall. Dessa är inte konstruerade för att människor och bo på...

Ts cykelskjul är säkerligen inom gränslandet om vad som gäller. Men som jag skrev har ts utnyttjat hela sina friggebods kvm? Om inte så finns det inga problem alls. Finns det en riktigt grinig granne då blir det svårare men å andra sidan blir nog allt väldigt tufft. Då kan det bli problem å bara måla om huset. Förutsatt att det inte är samma nyans som finns.
De flesta grannar är vettiga då finns det inga problem med cykelskjulet. Jag hade aldrig sökt bygglov även om jag byggt hela min friggebods yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.