Hejsan alla listiga husfixare. Jag har ett kallförråd till car-porten som jag vill isolera. Väggarna är rätt straight forward men taket... Idag är det oisolerat och byggt på allra enklaste sätt. Jag vill VÄLDIGT gärna ha kvar möjligheten att lägga långa skrymmande grejer på takstolarnas horisontella nedre balk, och vill därför pappa och isolera direkt under betongpannorna. Jag vill gärna slippa att lyfta alla pannor ovanifrån om möjligt, och jag kan INTE höja dem i nivå, då behöver resten av carporten också höjas och det är inget arbete som är rimligt i sammanhanget. Är det en omöjlig uppgift eller är jag inte kunnig nog? Mellan vilka reglar i bilden skall pappen sättas? Kan takstolarna på något sätt ersätta ströläktens funktion gällande avrinning under pannorna? Sedan spont och isolering innan innertak. Mycket tacksam för hjälp.
/Martin
 
  • Oisolerat tak med träbalkar och betongpannor i ett kallförråd som användaren vill isolera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen skulle jag gjor med (utifrån sett) luftspalt, vindpapp, isolering, ngn slags innertak - är det ett förråd skulle jag skippat plast.
Som det ser ut är väl luftspalten rätt lämpig att låta vara över läkten (blir väl ca 22 mm då?)), och då borde du kunna häfta vindpapp i den och sen sätta 45x45, 45x70 eller 45x95 under och lägga isolerskivorna där - och ngn slags skivor under detta (som innertak)
 
Hej och tack för svar. I den rekommendationen ingår inte underlagspapp. Betyder det att jag inte behöver oroa mig för det regnvatten som vid vind och regn tar sig in under pannorna?
 
Well, det är också en fråga...
Du har ju ett torrt förråd idag, utan underlagspapp.
Men samtidigt droppar ju ev vatten bara rakt ned...

Isolerar du så finns ju en isolering som kan ta skada osv - men du kanske kan använda duk istället för vindpapp ? Utmaningen är väl iofs att få det tätt underifrån, men det behöver det kanske inte vara då det inte bör vara några mängder vi talar om, helt så länge man kan se till att det lutar rätt så ev kondens osv rinner ned vid takfoten ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.