En vän bygger ut sitt hus och har grävt ut och lagt grus som grund sedan dock tädgårdsplattor i betong och på dessa två tegelstenar och tjärpapp som syllen sedan vilar på.Är det verkligen ok?Jag menar att tegelstenarna lätt kan frostsprängas eller i övrigt dra till sig fukt och att de kanske inte heller är lämpade att ta upp last från en utbyggnad på två rum.Kompisen skrattar och säger att det är ok,"de kommer ju att vara inbyggda".Hade inte leca eller annat varit bättre?Han lär inte ändra sig och snart för sent men nyfiken på forumets åsikter /kunskaper i ämnet..
 
Verkligen inte ok. Det ska gjutas en grundmur för att klara dom lasterna.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
K
Man blir ju nyfiken på hur stor utbyggnaden är och hur huset är byggt för övrigt.
 
K
Måste det verkligen vara fel? Tänker att hela hus stod med tegel som bärande bedtåndsdelar och står än idag trots fukt och frostsprängningar. Man kan bygga enorma träddäck som ska klara 4 kN/m2 med ett fåtal trädgårdsplattor under..

Vi rev nyligen ett 140 m2 2-våningshus som var byggt med stockar på mullbänk och som klarade sig i hundra år innan stockarna ruttnat till den grad att det började bli jobbigt att öppna och stänga ytterdörrarna.


Antar att det byggs litet långt från byggnadsnämndens kännedom
 
Vad som kan hålla och vad som säkert håller i extrema förhållande är inte samma sak. Idag dimensionerar man för en lastkombination som troligen inträffar en gång på 50 år.
 
Mikael_L
Tegelstenar känns lite sådär på det stället, för det ändamålet.
Visst kan det hålla, men själv hade jag hellre kört på något i betong (fler betongplattor t.ex) eller LECA-block. Det är ju mer långtidsbeständigt med avseende på t.ex. frostsprängning osv.

Tegel är utmärkt ovan mark, men tveksamt vid markytan och under mark.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Tack,tyvärr tror jag inte jag kan övertyga honom...men surt om en sten kollapsar och huset börjar luta eller bli gungigt,får väl föreslå att han förbereder för kägelbana i den nya delen av huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.