Hej!

Jag hittills mest spräckt sten i form av mindre block med hjälp av spräckkilar. Nu ska jag försöka få bort fast berg, och hyrde därför en riktig tryckluftsborr och borrade ca 50 st 32 mm hål, ungefär 80 cm djupa. Jag lade hålen tätt, för det är ju bra när man kör med kilar.
Rad av borrade hål i berg för förberedelse av spräckning med spräckkilar eller snigamit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag emellertid funderingar på att använda snigamit istället. Det är bara det att det kommer att gå åt rejäla mängder snigamit om man ska fylla alla hålen. Testade på ett annat ställe, och 2 kg fyllde inte ens två hål. Om jag skall fylla alla hålen med Snigamit kommer det att gå åt ca 60 kg, och det är ju en kostnad på upp emot 6000 kr.

Vad händer om man fyller vartannat hål istället? Kommer sprängkraften bara att gå åt sidan, så att man spräcker väggen till nästa tomma hål? Jag kan ju spara 3000 kr, men kommer det att fungera?
 
Det kommer nog att funka. Men att hoppa över mer än vartannat hål är nog inte att rekommendera.

Jag beställde från Polen när jag skulle spräcka en trapp. Men jag skulle köpt mer än jag gjorde.
 
Om du fyller de övertaliga hålen med sand eller borrkax så borde risken minska.
 
Det kommer inte att påverka alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kommer inte att påverka alls.
Du menar att jag utan problem kan fylla vartannat hål med snigamit?
 
De spricker lättaste vägen, dvs i sida
 
Jag tror det bl8r svårt att få bort det där med snigamit och det blir dyrt som tusan.
Här gjort likadant själv på ungefär samma storlek och det sprack fint men rakt ner så jag fick inte loss bitarna.
Nu har jag anlitat en som spräckte åt mig för 1000kr per hål. Det tog 1 borrhål att spräcka mot för mina 10st..
Jag hade låtit någon spränga Annas kört med spräckkilar
 
Tilläggas bör att jag borrade ca cc 30cm. Har för mig att det står borrstorlek och avstånd på snigamiten för bästa resultat
 
S Skogsbullen skrev:
Du menar att jag utan problem kan fylla vartannat hål med snigamit?
Ja det menar jag. Men svaret du citerade var ett svar på Poxenans inlägg. Det hjälper inte alls att fylla resterande hål med något annat.
 
Min erfarenhet av spräckkilar är att de bara spräcker närmast ytan, att det ofta lossnar bitar av berget upptill. Det är svårt att få dem att spränga på djupet. Min tanke med snigamiten är att den ska spränga även längst ner i hålen, mina hål är ju 80 cm djupa.

Men jag håller med, det kommer att bli ett jäkla jobb vad man än använder. Det hade varit skönt att bara leja bort alltihop. Man tror ju att man ska spara pengar på att jobba själv, men det är ju inte alltid man gör det.
 
Om det är en lös sten och inte en del av en berghäll tycker jag att du borrat alldeles för ambitiöst. kan inte tänka mig att du skulle behöva fylla mer än kanske var tredje eller var fjärde hål. Kan heller inte se att det skulle vara någon nckdel att ha en del tomma hål, möjligen en försumbar fördel.

Vad gäller spräckkilar skulle även det fungera bra, se bara till att kilarna passar till hålen. Är hålen för små för kilen så börjar den arbeta högt upp i hålet och kan spräcka loss ytan på stenen. Kilspetsen skall vara vid eller förbi blecken när kilen är helt spänd.

Tror inte att spräckkraften från snigamiten går förlorad över tiden, Du borde kunna börja med att fylla var fjärde hål och vänta någon dag så ser du om det räcker, annars får du fylla några hål till eller hyra ett par kilar.
 
Enligt instruktionen så fortgår inte sprickbildningen förbi ett ofyllt hål. Att det stoppar helt är kanske en överdrift, men att hoppa över mer än vartannat hål gör att man tappar spräck förmåga. Min erfarenhet är att det spricker mer och mer i en vecka. Det är nog lämpligt att tillföra mer vatten när det fått härda ett dygn. Optimalt om det regnar lite.
 
E
Lite svårt att se exakt hur det ser ut i verkligheten bara med den bilden, men jag tror det blir svårt att spräcka berget med dessa borrhål. Du borde ha gjort flera "rader" och borrat i vinkel för att på så sätt spräcka loss i omgångar. Och ja, det kommer gå åt en hel del snigamit med alla dessa borrhål
 
om du borrat så där tätt kanske det räcker med att vänta till vintern och då se till att hålen är vattenfyllda ....

Nånstans drar jag mig till minnet att Egyptierna använde ..... blandat med vatten, -men vad var det ?
 
H hyggabus skrev:
Nånstans drar jag mig till minnet att Egyptierna använde ..... blandat med vatten, -men vad var det ?
Krokodilbajs? Eller nej förresten, det var till drottningens smink.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.