Hej

Jag har hållit på med snickeri som hobby i ganska många år nu men på senaste tiden har folk fått intresse för mina saker och vill köpa dessa. Det handlar främst om skärbrädor och slaktblock.

Hur prissätter man ett egentilverkat slaktblock till exempel. Jag har räknat ut att jag i grova drag har lagt ner ungefär tio timmar på slaktarblocket på bilden. Vad skulle vara rimligt att ta för det på bilden? Måtten är 440x320x50.träslagen är Alm med lite valnöt.

Har sett i butiker och online att motsvarande går för mellan 3-5 tusen. Jag är inte ute efter att föra någon vinst då det bara är en hobby men tycker ändå att jag kan ta en slant för bygget.

Hur tänker ni när det gäller prissättning på egna verk?

//Erik
 
  • Hantverksmässigt slaktblock av alm och valnöt med inskriptionen "Erik Frännlid Finsnickeri" och kniv ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har vid sidan av mitt riktiga jobb en snickarfirma som jag jobbar med halvtid ungefär. Genom det men även genom vänner och bekanta så får jag en del förfrågningar på bord, grindar, dörrar, bokhyllor m.m. Helst så skulle jag gå över till att mest syssla med finsnickeri och inte bygga lika mycket.

Problemet är att jag inte kan ta samma peng (450inkl moms) när jag finsnickrar. Dels känner jag att jag inte är tillräckligt snabb och saknar några maskiner för att bli tillräckligt effektiv.

Dels kryper kundunderlaget fort när priserna går upp. Så priset beror mycket på vem som beställer och hur gärna jag vill göra projektet.

Men jag försöker ligga på runt 250-300/h inkl moms vitt och ibland men sällan 150-200/hsvart. Plus material såklart.
 
S Snickarerik skrev:
Det handlar främst om skärbrädor och slaktblock.
Har inget svar men verkligen snygga alster!
 
harry73
Om jag antar att det är släkt och vänner som vill köpa, skulle jag börja med t ex 1000kr och får du beställningar från andra kan du höja det till 1500 - 2000 kr beroende på vad dina vänner tyckte om priset.
 
T.ex. skärbrädan på bild ovan. Minst 2000 kr, både för att du ska värdera din tid och för att skärbrädan är värd betydligt mer än 2000. Skulle säga närmare 3000.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Intressant frågeställning!

Beroende på vem du vill sälja till så är svaren så klart olika. Men den skärbrädan ser ju mer ut som ett smycke i ett fint kök än bara en skärbräda. Jag tror att du kan ta bra mycket mer betalt än vad du tror. Du kan jämföra det med tavlor (beror såklart på om köparen har tänkt använda den till ett slaktblock eller till att visa upp som en fin detalj) där många tavlor säljs för 15-20 kkr men tar en dag att färdigställa.
Ta i så du skäms och sen lite till så brukar priset vara ungefär rätt :)
Tar du mycket betalt så hittar du till slut en målgrupp där kostnaden inte längre är problemet (se till exempel alla festool-älskare här på forumet, eller alla som köper iPhones i ur och skur). Problemet är då istället att du behöver få in foten genom deras dörr så de får upp ögonen för dina alster.

Kör hårt!

Ps. jag skulle kunna lägga någonstans mellan 1000-2000 kr för den, men då är jag också "ekonomisk".. ;) Ds.
 
2495:- för enbart brädan på bilden, om du kan matcha en snygg kniv till den, runt 4999:-

Då är jag inte så blygsam av mig samt att du har lite prutmån....

Snygg bräda!
 
Jämför med Morbergs skärbräda... 4000:- för en hyvlad ekplanka.
 
Många intressanta svar. Det jag från början hade tänkt var 1500-2000 och det verkar de flesta ligga kring. Än så länge är min kundkrets lite med mest släkt och vänner men det har börjat sprida sig.

Tackar för alla fina kommentarer om slaktblocket.
 
useless useless skrev:
Jämför med Morbergs skärbräda... 4000:- för en hyvlad ekplanka.
Haha jo men med som referens behöver jag nog ta många tusen mer än jag för nu :)

Han har nog redan en rätt stor kundkrets från start med ;)
 
Tar 550kr/h ex moms när jag räknar på snickerijobb.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.