Ja, ska alltså måla obehandlade trädörrar (ytterdörrar) med linoljefärg. Jag vill ha alla tips och synpunkter jag kan få. Har sett lite olika "recept" på hur grundning och följande två lager ska blandas. Balsamterpentin är väl vanligast att blanda med men har även sett blandningar med lacknafta, som säkert är billigare med det låter lite b, eller? Tips på penslar tas också tacksamt emot!
 
Ett tips är att kika på träbåtssidor. Tex: http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm. Annars kanske denna sidan hjälper lite: https://ottossonfarg.com/.

När jag linoljar våra innerdörrar så blandar jag ut linoljan med balamterpentin. Penslar är ju ett kapitel för sig. Jag har en pensellåda där jag samlar allt vi köper eller kan återanvända. Så det blir på känn när jag fiskar upp en ny.

Vi målade två av våra med linoljefärg. Se till att det är varmt annars kommer det att ta ohemult mycket tid att härda.
 
hsd
Ska Du köpa färdigblandad färg eller blanda ihop själv
Det finns flera tillverkare av linoljfärg och de flesta har färdig grundfärg
 
@hsd : Köper färdig. Blev Engwall o. Claesson, åtminstone första testet. De skriver så här:
"Nytt trä:
Se till att träet är rent och torrt. Borsta bort löst damm. Normalt fordras tre strykningar.
Vid första strykningen spädes Engwall o. Claesson Utvändig Linoljefärg med ca 40%
lågaromatisk lacknafta ... Vid andra strykningen
späds färgen med 20-25% lacknafta. Tredje strykningen görs med oförtunnad färg. "

Det verkar alltså inte som att någon grundfärg ska användas, utan bara en tunnare blandning av den man målar de andra lagren med. Det är även så jag tolkat andra anvisningar, att ingen grundfärg används. Byggfabriken.com föreslår en annan blandning: 35% av Färgen, 50% linolja, 15% balsamterpentin. Ganska stor skillnad. När man målar konstverk på duk är det ju i regel balsamterpentin som gäller, aldrig hört att nån drämmer till med billig lacknafta. Men till dörrar kanske det är värt att spara in på detta?
 
hsd
Då jag har blandat själv så har jag använt terpentin, det är ju en liten del terpentin i linoljefärg så det känns bäst så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.