Har sedan många år en Stihl HS45, trevlig häcksax med 60 cm svärd. Kanske en smula tung jfr proffsmodeller och även detta att den vibrerar för mycket för att kunna användas max ett par timmar i stöten. Men en bra sax är det, man får makalöst mycket gjort på otroligt kort tid när man lärt sig hur man ska göra.

Här har vi tricket som tog mig ca fem år att komma på... hur man får saxen att klippa bra och hålla skärpan över tid:

- efter varje pass på någon timme, se till att rensa skären från inbränd sav med hjälp av ett vanligt litet stämjärn! Det bygger på mycket snabbt med saven och detta gör hela skillnaden.

Ett extratips är ju att göra det jag gjorde inför årets stora klippning, plocka isär svärdet och rensa ur allt gammalt fett i växeln & ersätta med nytt, plus att skärpa alla eggar med dremeln, slipa rent allt på andra sidan med oscillerande slipmaskin. Galet vasst blev det!

Det var efter att jag gjort detta och klippt ett par timmar som jag såg det lysande med att mejsla bort all savuppbyggnad som hindrar rena skär.

Maskinen är ännu bättre än ny efter dessa enkla åtgärder och blir enkel att hålla i toppskick om man ser till att hålla skärutrustningen i perfekt skick. Den där Stihl "harzlöser" funkar tyvärr inte alls särskilt effektivt, lägg hellre en halvtimme att ta väck med stämjärn mellan varven.
 
En bild kan underlätta.
 
  • Närbild på en sågklinga med anvisningar för rengöring och slipning av eggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna använder jag före och efter för att slippa att det fastnar,

Flaska av STIHL Superclean smörjmedel på 300 ml för rengöring av verktyg
 
Funkar bra?
 
Jo jag använder också den där Stihlprodukten ovan - Harzlöser - men tycker inte det har någon vidare effekt, det bygger på nästan lika snabbt ändå. Testat alla tänkbara produkter inkl Slick 50 teflonspray...

Kanske det beror på vad man klipper. I mitt fall är det mest ligusterhäck och det ger en stenhård beläggning redan efter en timmes jobb.
 
Bara att testa mitt lilla tips så får ni riktigt fin prestanda från era häcksaxar! Verkligen märkbart och det spelar ingen roll om det handlar om enkla små elsaxar eller semi/helproffsgrejer. Fram med stämjärnet bara och ta bort det där inbrända gunket.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J JohanFrick skrev:
Funkar bra?
Japp, använder saxen mest till min Ligusterhäck.
 
Här är en rätt bra instruktion om hur man skärper till skärverktyg typ häcksaxar om det behövs. Själv hade jag inga lämpliga tryckluftsgrejor men det går ju bra med Dremel-liknande verktyg såklart. Och att dra ur och i skruvar typ till växeln... aldrig i livet att jag kör skruvdragare till sånt men var och en gör ju som man vill.

 
Är ute efter en smidig liten elmaskin som motsvarar det man ser på filmen ovan. Typ som en Dremel men helst vinklad, högt varvtal uppåt 20.000 varv/min och som kan ta små slipskivor etc ca 50 mm diameter och en rejäl chuck.

Jag har absolut noll lust att investera de typer av kompressorer som krävs för att köra luftslukare som i filmen. Typiska "dremel"-maskiner är dels för klena (chucken kan inte ta de verktyg jag vill sätta dit) dels rak växel där jag mycket hellre vill ha vinkelväxel.

Probemet är att jag inte vet vad dessa maskiner benämns och vet inte vad jag ska söka efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.