Eftersom ni ändå har VM i trådlyft... Är det liten grej kostar det ca en påse bullar, är det stor grej flera påsar bullar att galvanisera. :)
 
X xdigger skrev:
Är det liten grej kostar det ca en påse bullar, är det stor grej flera påsar bullar att galvanisera. :)
OT: Jag är lite fascinerad över detta att alla typer av hantverkare oavsett branch verkar vara så vansinnigt förtjusta i bullar av olika slag. Lämnar de även bullarna vidare till sina maskin- och materialleverantörer som delbetalning? Jag borde kanske kolla upp med min bank om de även tar bullar som delbetalning på huslånen för jag antar att det är så hantverkarna gör eftersom de verkar få en stor del av sin lön i just bullar.
 
  • Gilla
arasmus och 3 till
  • Laddar…
Det räcker att ta ner fukthalten, hela ÖresundsBron är obehandlad invändigt men försedd med avfuktare invändigt !!
Den andra metoden är reducering av syret. Kolla på stålspont vid en kajkant, efter 30-40 år eller mer är dom opåverkade en halv meter under lägsta vattennivåen.
Vatten H2O släpper inte sin syreatom det är bara syre från luften som oxiderar stål.

Varmgalvning är den bästa metoden för rostskydd , det försvinner c:a 2 my / år av zinket. Normalt läggs på 80-120 my så det varar 40-60 år. Kolla på kraftledningsstolpar som som nu börjar att bi röda efter 60-70 år.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hehe, det är väl så att när dom enstaka privatarna kommer mellan dom stora företagskunderna kommer så har man ingen bra rutin för dom grejerna man kan kasta ner i badet tillsammans med annat. Då ser man väl att det är rätt trevligt med lite gott fikabröd till eftermiddagsfikat! ;) Jag fick ett par rör svetsade till ett jobb jag skulle göra en gång(i tjänsten), då tyckte dom att dom hellre tog en påse bullar för dom 5 minuterna det tog att svetsa rören. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Eftersom ni ändå har VM i trådlyft...
Den här tråden kommer inte ens med bland de 10 bästa när det gäller trådlyfts VM. den är bara fyra år gammal. För att hamna på pallplats krävs nog minst tio år gammal tråd.....
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har funderat på det här. Vad är det som är så negativt med trådlyft? För är det relevant så måste det väl ändå okej? Och man ska slippa få fjantiga kommentarer om "vm i trådlyft"? För i andra ändan så gnälls det med "SÖK" om vederbörande skapar nya trådar med ämne som tidigare avhandlats. Har det då sökts & en tråd oavsett ålder hittats, då har man ju gjort sitt förstudie jobb, tycker ju jag. Så vad har man forumet till om man inte får använda trådarna för diskussion oavsett ålder? Please tell me.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
klart man får öppna trådar igen! :) Ingen som sagt något annat, bara kul! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.