Vi bygger en Attefallstillbyggnad på 15 kvm så utgår från bef takkupa och stöttas av 2 träpelare på plint. Nu såg vi att vår byggare inte har gjutit plintarna upp över markytan, vilket innebär att träpelarna kommer hamns under jord - det verkar för mig livsfarligt. Men byggarens svar på min anmärkning är: "Kommer att målas och läggas grus runt" Jaha! Men det kan man väl inte godkänna, det kommer ju samlas smuts o vatten i "grushålet" och pelarna kommer ruttna?
Min fråga: om ett sånt häsr misstags gjorts - finns det något sätt att avhjälpa det. Hela stommen med tak och allt är redan byggt och vilar på pelarna....
Tacksam för snabb hjälp
 
Målas?
Är det inte ens tryckt virke som dom tänkt ha i marken?
 
Detta är en fullständigt oacceptabel lösning! Ett bevis på total kompetensbrist, tyvärr. Kan du inte slänga in ett foto? Det är lättare att föreslå lösningar då.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Total idioti. Den kommer ruttna på några år om det inte är tryckt virke. Man gör inte så med tryckt virke heller, det kommer ruttna ändå på lite sikt.

En bild hade varit bra, men troligen går det att lösa.
 
Tack för stöd, här kommer bilder Rostigt rör och brutet betongstycke vid byggprojekt med träspikar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av träkonstruktion med stödben på osäker grund och en skiva under, synliga gräsmattan och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den "byggaren" måste skiljas från uppdraget omedelbart! Något så klantigt har jag nog aldrig sett.

Sannolikt måste du göra någon form av tillfällig avväxling medan du sågar av reglarna , gjuter eller murar en ordentlig plint och sedan fäster in nya pelare. Jag blir också väldigt betänksam när jag ser de klena dimensionerna på virket. Fota gärna högre upp också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Pelarna är byggda av 2 st 140x45 + en 120x45 i mitten
Här några bilder över hela bygget Byggnadsställningar kring ett hus under renovering med nya träpelare och en pågående takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggställning framför hus under renovering med träpelare och bjälkar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpelare byggda av två plankor och en smalare i mitten mot en växtbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och en detalj
 
Yttermåtten blir då 210x140 fasst inte massivt som syns på bilden, den totala tvärsnittsarean blir således 186 kvadratcentimeter
 
Det är en fräck idé men den är inte helt kompetent utförd. T.ex måste träpelarnas överkanter säkras i sidled antingen genom permanenta diagonalstag eller genom en diagonal i bjälklagets plan. Takstolarna i utbyggnaden saknar hanbjälkar så ytterväggarna riskerar att kalva ut. Sedan undrar jag vad det är för dimensioner på den stora balken? Är de sammansatta pelarna både skruvade och limmade? Varför är pelarna indragna i förhållande till utbyggnadens väggliv?

Jag är övertygad om att det går att "rädda" bygget med måttliga insatser.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ok tack justusandersson
Pemanenta diagonalstag är nog inte aktuellt, hur gör man en diagonal i bjälklagret? Är väl för sent i det här stadiet misstänker jag.
Ok, ska se till att hanbjälkar kommer dit.
Stora limträbalken är 310x90
Pelarna är nog bara skruvade
Ja du, vet inte varför de har dragit in pelarna, sk fråga. Hade det varit bättre att ha dem i liv med väggarna?
Tror du att dimensionen på de sammansatta pelarna är ok? Vi hade bestält limträbalkar 170x170, de gjorde såhär istället, vet inet om de trodde det var bättre, eller om det bara var billigare....
 
Blev fel i förra inlägget - hanbjälkar ärinte aktuellt eftersom innertak ska vara öppet till nock.
Kan man staga upp ytterväggarna på något annat sätt i sådana fall?
 
V varga skrev:
Blev fel i förra inlägget - hanbjälkar ärinte aktuellt eftersom innertak ska vara öppet till nock.
Kan man staga upp ytterväggarna på något annat sätt i sådana fall?
Ska man ha öppet upp till nock på det sättet så har man normalt en limträbalk i nocken som takstolarna vilar på. Överhängande risk att väggarna trycks ut annars. Behövde ni inte någon konstruktionsritning i bygglovet (bygganmälan)?

Förutsatt att pelarna är limmade och skruvade/spikade så ser jag ingen fara med deras dimension. Att de går ner i marken är däremot något som måste åtgärdas.
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
För Attefall behövs bara bygganmälan, och de kräver konstruktionssritning bara i form av skisser och dimensioner på bärande konstruktioner, vilket vi har lämnat in, och vilka byggfirman har fått som en del av kontraktet, men problemet är att de har frångått dessa på flera punkter.
 
Ett alternativ till hanbjälkar är dragstag i stål. Beställ sådana med påsvetsade beslag hos en smed. Jag skall svara utförligare i kväll.
 
  • Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Att ställa pelarna i marken är inte ok som sagts i tidigare inlägg. Pelarna på övervåningen ser ut att stå på golvskivorna och som sedan balanserar på golvreglarna. Pelarna står även excentriskt från pelaren på nedervåningen i båda riktningar. Ett relativt enkelt sätt är att gjuta nya plintar med "onödigt stora" sulor. Huset kommer sannolikt inte sätta sig så mycket mer då det stått där ett tag, dock kommer plintarna göra det(om du nu inte har berg). Gjuter du plintarna direkt under pelarna på övervåningen kan du bygga en ny bärning och samtidigt använda den befintliga som stämp. Mellan golvreglarna på övervåningen bör du ställa några reglar tvär så att pelarlasten går via dessa till pelaren under.
Att kryssa golvet kan du göra exempelvis precis som det låter att du lägger reglar som ett kryss. Ett annat alternativ är att använda golvskivan som ligger på ovansidan av reglarna samt att exempelvis spika råspont på undersidan, då använder du dig av så kallad skivverkan i bjälklaget. Oavsett vilken princip man använder förutsätter det att reglarna är väl förankrade till huset.
Hanbjälkar i stål är läckert och är inte direkt iögonfallande då de är väldigt tunna. Vill du inta ha detta är nog alternativet att fälla in en nockbalk, det ser inte ut att behöva bygga mer än vad nocken bygger idag. Dock tillkommer det ytterligare en balk i framkant för att växla av denna.

Härligt med semester så att man får mer tid med ByggaHus :)
 
  • Gilla
varga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.