Hej,

Jag har en elektrisk vinsch jag skulle vilja fästa i mitt garagetak. Den bör klara att lyfta och hålla åtminstånde 100kg. Taket i garaget är relativt porös gammal betong. Går det ens att fästa i det med hjälp av plugg eller ankare för de vikterna eller måste man fästa en balk på tvären genom garaget?
Tilläggas ska att garaget inte är fristående utan en del av huset.

Mvh

F
 
Har du alltså ett betongbjälklag ovanpå garaget som sen huset är byggt på?
 
Garaget är en del av nedanvånigen så troligtvis är det så.
 
tommib
Kan du komma åt det uppifrån? Om det går kan du sätta genomgående bult och säkra upp med en stålplåt på ovansidan.

Är det riktig betong eller är det ett lättbetongbjälklag? Det gör väldigt stor skillnad för bärigheten med plugg/kemankare.

Om det är riktig betong håller det troligen ändå men jag skulle kanske inte chansa om det är väldigt poröst.
 
jag hade nog satt upp en stålregel med stöttor upp längs väggarna på vardera sidan så man slipper oroa sig
 
Hej, det går tyvärr inte att säkra från ovansidan.

@Tokslut, kan du beskriva lite mer i detalj din lösning med stålregel och stöttor? Har själv funderat lite i de banorna.

Mvh
F
 
ett alternativ är ju hål i väggen typ image.axd

typ såhär var min första tanke, fast med I-balk
stalbalk.jpg

Vinschfästet = löpvagn som rullar fint i/på I-balken
BS-90211-2.jpg
BS-90211.jpg

1_75_1743.blob
 
100 kg är inte mycket gör en plåt och borra i några expander tex 4*M12 det håller för mycket mera om bara betongen är hyffsad och är den inte det så känner du det när du drar åt muttern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.