Hej!

Jag funderar på att bygga två mindre trästugor på 25 respektive 30 kvadrat, och att använda plintgrund.

Marken är i princip ren sand, det är i södra Skåne och 100m ifrån havet, så frågan är hur djupt man behöver gräva med hänsyn till tjäle etc? Standardgräns för frostfritt är i södra Skåne ca 1,1m men jag betvivlar att det når så djupt så nära havet.

Måste man gräva till frostfritt när det är sandmark? Jag tänker att man behöver gräva en bit, säg 0,8m för att fylla upp med ett rejält bärlager+fiberduk (40cm?) som ger den stabilitet som sanden saknar, och även förse plinten med en ganska bred betongplatta för stabilitet.

Behöver jag tänka alls på tjäle när det är stenkross som vilar på sand, eller kan jag köra med ganska korta plintar men fokusera på att dessa inte sjunker ner i sanden?

Mvh
 
Om marken är väldränerad kan man nöja sig med halvt frostfritt djup. Isolerar man marken runt omkring plinten kan man minska ytterligare på djupet.

När man ska grundlägga på sand är det några saker man bör tänka på. 1) Man kan inte belasta marken så mycket. I en gammal handbok jag har talas om max 3 kg/cm2, dvs ca 0,3 MPa, tryck mot sanden. Detta betyder att du kan behöva gjuta en liten betongplatta för att fördela trycket på en större yta. 2) Huvudregeln när man grundlägger på detta sätt är att inte gräva upp den komprimerade marken för att sedan återfalla och gjuta.
 
harry73
J justusandersson skrev:
I en gammal handbok jag har talas om max 3 kg/cm2, dvs ca 0,3 MPa, tryck mot sanden.
Det skulle då gälla en belastning på marken och det motsvarar ungefär en personbil. En lastbil skulle man inte kunna parkera på sandmark. Det stämmer kanske om marken är blöt.
Gräver man ner 80cm då har marken mer sidostöd och kommer den att bära mycket mer.
Har du en liten trästuga på sandmark tror jag inte att du får problem ens om du får tjäle i marken, men risken finns såklart
 
Man måste vara noga med definitionerna när man pratar hus. Det är skillnad på sand och grus. Min uppgift om 3 kg/cm2 gäller löst packad sand. Grus klarar det dubbla.

Ett räkneexempel: En stuga i Skåne representerar kanske 4 kN/kvm i last. 30 kvm ger 120 kN sammanlagt. 6 plintar ger 20 kN per plint, dvs ca 2000 kg. En färdigköpt plint med måtten 20x20 cm som står direkt i sanden ger då ett tryck på sanden om 5 kg/cm2, vilket fungerar med grus men inte med sand. Plinten bör alltså ställas på en något större platta. Alternativt gjuter man en större plint direkt. Hus väger så mycket att man tappar känslan för vad olika saker tål.
 
Varför gräva för plintar? En sån liten stuga hade jag inte tvekat att bygga på betongplattor direkt på sanden. 50x50cm betongplattor och sedan lecablock eller liknande ovanpå. Ska man tro på Justus påstående om 3kg/cm2 så borde varje platta klara av 7500kg vilket är mera än vad hela stugan på 30m2 väger.
 
Så kan man säkert också göra med gott resultat!
 
Tack för svar! Jag planerar att gjuta en platta under varje plint, med ett bärlager+fiberduk under. Vinsten blir att plinten inte behöver vara särskilt hög.
 
Eftersom jag ska hålla på att gjuta plattor så blir det rätt tungt att hålla på att justera färdiggjutna plintar. Vad tror ni om det här: Palla upp ett ramverk med provisoriska bärlinor rakt, skruva stolpskor i dessa så att skorna hamnar rakt och i rätt läge, gjut plintar och plattor runt stolpskorna, skruva av provisoriska bärlinorna, och skruva i prefabricerade bjälklagskasseter (som jag beställt) när dessa anlänt?
Låter det smart, eller är det för stor risk att skorna inte passar med Prefab-bjälklaget sen?
 
harry73
Om du ska gjuta, ska du såklart gjuta plintat samtidigt.
Risken att det inte passar finns alltid
 
Kolla först att stolpskorna passar till det prefabricerade. Annars är det en intelligent lösning.
 
Hmm undrar ifall man vågar göra som finndjäveln säger, det skulle såklart vara mindre jobb och mer flexibelt men jag är rädd att sanden under plattorna undermineras av kraftigt regn etc ifall de ligger ovan mark eller strax under. Sen måste nog byggnaden förankras i grunden på något vis? Det ena huset på 30m2 blir 5m högt så det är kanske lite över gränsen för att bara ligga på block på marken.
 
  • Gilla
Dan Salo
  • Laddar…
Ett problem med att lägga plattor direkt på sanden är att förankringen i marken blir dålig. Huset kan ju faktiskt välta eller lyfta. På vissa platser kan vindlasten bli betydande, både som ett tryck på fasaden och som en sugkraft på takets läsida. Boverkets bygg- och konstruktionsregler innehåller föreskrifter om detta samt en karta över vindlaster i olika delar av landet.
 
  • Gilla
Buzzword och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.