T
Har rivit badrummet i helgen och hittat vad jag tror är gamla badrumsventilationen.
I ena hörnet i badrummet var det en låda med avloppsventilationen.
I ovankant av denna låda var det en liftspalt (se bild)
Avloppsventilationen går upp på taket via ett större plåtrör, mellan avloppsventilationen och detta plåtrör är då en luftspalt på 2-3 cm (se bild där man ser ljuset utifrån), jag antar att detta är tänkt att vara badrumsventilationen?
Nu när vi renoverar badrummet kommer vi ha en PAX-fläkt genom väggen istället.
Hur gör vi då med den gamla ventilationen?
Detta hörn kommer bli inbyggt med en 45-graders vägg där även duschblandare kommer sitta så utrymmet i det här hörnet blir det enda som är ventilerat genom den gamla ventilationen.

Gjutjärnsröret kommer bytas till plast när avloppen nu byts i badrummet, ska man täppa igen gamla ventilationen med isolering eller hur ska man tänka?

Plåtröret är isolerat på vinden.

Det jag är nojig över är ev vatten utifrån som kan blåsa in genom huvan på taket, då det isåfall kommer rinna in i väggen.
Lär väl krävas ett sjujäkla oväder för att det skulle ske, men ändå.

Gammal badrumsventilation med luftspalt, gjutjärnsrör och anslutande plåtrör synligt i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal ventilationsöppning i en badrumsvägg med ljus synligt genom en spalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet i ett badrum med äldre blommig tapet och en synlig liftspalt mot taket där gamla ventilationen är placerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är mycket riktigt att det är ventilationen i spalten mellan avloppsrör och plåtkanal.
Jag vet att den varianten fanns i elementhus från mockfjärd.
Bäst är att få ut fuktigt luft ovanför taket. Om man blåser ut fuktig luft genom väggen kan fuktig luft leta sej in i takfoten och ställa till med mögel och andra otrevligheter.

Jag hade en lika konstruktion i mitt gamla hus, jag drog upp ett nytt nytt isolerat spirorör, genom våning 2 ned ett avstick till toa.n och på vinden placerades fläkten röret gick sedan ut upp på taket. Satte varvtalstyrning på fläkten.

Allt detta genom råd från två olika ventilations firmor. De sa att fläkt ut genom vägg aldrig är riktigt bra,

Men det är om du ska ha fläkt genom väggen så ska befintlig frånluft tätas.

Tänk på att en fläkt kräver mer tilluft in i toaletten, samt att om du väljer en fläkt med kallrasskydd, så har du 0 i ventilation om fläkten är avstängd . Och det är inte bara fukt man vill vädra ut.
 
T
Stämmer att det är ett mockfjärdshus.

Jag hoppades slippa dra upp ett nytt rör genom taket, dels kommer taket se ut som en igelkott med skorsten, avloppsventilation och badrumsventilation alla tre sticka upp.

Men jag har också haft det i bakhuvet det du säger att ventilation genom väggen är mindre lämpligt.

Jag har en PAX calima-fläkt som går att ställa så den går konstant, vilket är tanken.

Kanske går att nytja befintliga ventilationskanalen genom att ansluta ett spirorör till det från sidan uppe på vinden (det är ett enplanshus, så vinden är rakt ovanför badrummet)
Men då måste det ju pluggas i borten på ett lämpligt sätt vilket inte är lätt med tanke på all kondens som kommer bli i kanalen?
 
Det ska inte bli kondens om kanalen är bra isolerad, den måste dock vara isolerad även ovan taket. Är kanalen i övrigt tät så skulle jag försöka fixa till det så den gamla kanalen går att använda, ut med luften över taket är bäst.
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.