Hej

Jag håller på att sätta igen mitt golv, som enligt ritning ska bli såhär:

(Jag har några trådar till om golvet, med andra funderingar)

Uponor har projekterat golvet till hela vårt hus (denna ritning visar alltså ena halvan av våningen).
De har projekterat enligt standardmått så att säga, deras golvspånskivor osv har ju ett givet avstånd mellan spåren.

I andra delar av huset, där vi har gjutit in golvvärme så har jag lagt mycket glesare än enligt spec, jag minns inte om det är 50% eller 75%, men någonstans där, så jag har alltså "snålat" med slang.

Varför? Ja, för att spara pengar och arbete och inte minst för att de har projekterat utan någon särskild hänsyn till husets energibehov. De projekterar säkerligen också avrundat uppåt, för att få sälja maximalt med material.

Alternativ och kända konsekvenser
Om jag drar slingorna för glest så blir det ju också varma och kalla linjer i golvet, vilket är lite synd - men å andra sidan, när det är ett energihus och golvet är knappt varmare än luften i huset så upplevs aldrig golvet som varmt ändå.

Om man drar bara varannan rad så har man halverat mängden slang som behövs och ungefär mängden installationsarbete. Dessutom är det mindre jobb för pumpen, vilket och sparar pengar. Däremot skulle ju temperaturen på vattnet öka något, men det måste vara rätt lite skillnad. Dessa dagar när det är runt 0 så är vattnet maximalt en grad varmare än vad vi vill ha i huset.

Å andra sidan, om vi ändå håller oss till ritningen och har "extra mycket" slang så får vi en lite jämnare fördelning på värmen. Det blir också mer total volym vatten vilket också ger en ökad tröghet i värmen, vilket också är positivt.

Välisolerat
Vi kommer att ha väggar med 40 cm isolering och vi kommer ha ungefär 50 cm i taket och under allt i denna ritning är ett "halvuppvärmt" (ca 10 grader) garage.

Hur skulle ni andra göra?

Tack för tips!
 
Redigerat:
Låter som mitt kommande hus, jag funderar själv på att skippa slingor mitt i rummet och köra tätt längs fönsterväggen, det är ändå där kylan kommer in mest
 
Kostnaden för lite slang och de 2-3 h längre det tar att lägga ut lite extra slang måste om något vara försumbar i sammanhanget ?

Om vi ponerar med att du lägger 50 % av slangen som Uponor har räknat åt dig ger det ca 150m så är det ca 3000kr i material.
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-golvvarmeslang-pepex-20-x-120-m/?select=true

Och sen 3h mindre för installatören ger ju ytterligare 1500kr.

Så den totala besparningen vi pratar om är alltså mindre än 5k.

I sammanhanget bygga nytt anser jag detta till en försumbar kostnad och aldrig att jag skulle riskera resultatet för dom pengarna.

Att istället lägga mindre slang pga av att man tror att det inte behövs mer är en helt annan sak och där skulle jag åtmindstånde kunna ta en diskussion men jag personligen rädd för att man får varma/kalla stråk vilket inte är något jag skulle vilja ha i mitt hus.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Robin Wahlman skrev:
Kostnaden för lite slang och de 2-3 h längre det tar att lägga ut lite extra slang måste om något vara försumbar i sammanhanget ?

Om vi ponerar med att du lägger 50 % av slangen som Uponor har räknat åt dig ger det ca 150m så är det ca 3000kr i material.
[länk]

Och sen 3h mindre för installatören ger ju ytterligare 1500kr.

Så den totala besparningen vi pratar om är alltså mindre än 5k.

I sammanhanget bygga nytt anser jag detta till en försumbar kostnad och aldrig att jag skulle riskera resultatet för dom pengarna.

Att istället lägga mindre slang pga av att man tror att det inte behövs mer är en helt annan sak och där skulle jag åtmindstånde kunna ta en diskussion men jag personligen rädd för att man får varma/kalla stråk vilket inte är något jag skulle vilja ha i mitt hus.
Jag delar din uppfattning om besparing, förutom kanske installationstiden som för min del är klart högre, men det är detaljer. Jag blir alltid osams med golvvärmeslang, så jag gissar på att det kan bli 2 dagar istället för 3 eller nåt sånt. :)

Att slangarna inte behövs är väl diskussionen som är mest intressant. Ur energiperspektiv så kan man absolut minska volymen slang och vatten, för projekteringen har inte ens tagit hänsyn till energibehovet och projekteringen skulle säkerligen se lika ut även om väggarna var 10 cm tjocka.

Frågan är nog mer av en komfortfråga, om det går att uppleva var slangarna finns och inte. "Varma och kalla" stråk lär det inte bli, eftersom golven aldrig blir särskilt varma, men de kanske kan bli ljumna och svala, om det ens går att märka. Så tänker jag.
 
tobbew skrev:
Jag delar din uppfattning om besparing, förutom kanske installationstiden som för min del är klart högre, men det är detaljer. Jag blir alltid osams med golvvärmeslang, så jag gissar på att det kan bli 2 dagar istället för 3 eller nåt sånt. :)
Trixet är att vara 2-3 personer samt att använda en riktig vinda. Vi la ut 200kvm på mindre än en dag på 3 man.
(som av en händelse har jag en vinda att sälja om du behöver :cool: )

tobbew skrev:
Att slangarna inte behövs är väl diskussionen som är mest intressant. Ur energiperspektiv så kan man absolut minska volymen slang och vatten, för projekteringen har inte ens tagit hänsyn till energibehovet och projekteringen skulle säkerligen se lika ut även om väggarna var 10 cm tjocka.
Kan bara hålla med, men det blir ju som sagt mest en fråga om temp och genomströmning i rören. Det intressanta blir när man dimensionerar borrhål/pump enbart efter antal kvm och ej efter faktiskt behov. Vi har fått förslag på allt mellan 9-16kW pumpar.
 
Nu, snart ett år senare så börjar jag komma fram till det här arbetet.

Är det fler som har åsikter? Just nu är min plan att lägga ungefär hälften av alla slingor enligt projekteringen. Då tänker jag att de läggs vid ytterkanterna där rummet har en yttervägg och slarvigare i mitten. Rum som inte ligger vid yttervägg är halverade rakt av, ungefär.

Är det någon som tycker att detta är vansinnigt? :)

+ Mindre arbete (roligare liv)
+ Färre plåtar (sparar småpengar)
+ Kortare slang (sparar småpengar)
+ Mindre vatten i systemet = mindre potentiellt halverat arbete för pumpen = slipper kanske köpa större pump

- potentiellt kalla fläckar på golvet, men just nu känns knappt golvvärmen i de delar som är klara, så det lär vara skitsamma (skickar ut typ 23 grader eller nåt sånt)

- man lär ju ångra sig om man har snålat för mycket, men just nu står det en elradiator i varje rum och det lär ju inte bli sämre än det...
 
Vad har du för uppvärmning? Om det är värmepump hade jag lagt ut så tätt som möjligt för lägsta möjliga framledningstemp och därmed högre effektivitet på pumpen. Ser inga fördelar med att lägga glest, däremot risker som nämnts ovan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Drövel skrev:
Vad har du för uppvärmning? Om det är värmepump hade jag lagt ut så tätt som möjligt för lägsta möjliga framledningstemp och därmed högre effektivitet på pumpen. Ser inga fördelar med att lägga glest, däremot risker som nämnts ovan.
Uppvärmningen hittills är elpanna. Den kommer säkert bytas ut mot något mer effektivt framöver, men jag bygger huset med målsättningen för passivhus, så värmebehovet ska vara rätt lågt. Det är 40 cm i väggarna, 50 i taket och det är även någorlunda uppvärmt underifrån (ca 10 grader i källaren under).

Framledningstempen i de rum som redan är klara är rätt låg, typ 25 grader och det lär inte behöva bli högre, för isoleringen är bara halvfärdig.
 
Känns som ett solklart fall av dumsnålhet!
Varför riskera att det kommer bli dåligt för att spara kaffepengar?
Blir säkert kul om du måste riva upp allt och byta ut slangen för du får kall/varm ränder.

Nä hål i huvudet enligt mig.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Känns som ett solklart fall av dumsnålhet!
Varför riskera att det kommer bli dåligt för att spara kaffepengar?
Blir säkert kul om du måste riva upp allt och byta ut slangen för du får kall/varm ränder.

Nä hål i huvudet enligt mig.
Nä, det köper jag inte.
Snål = absolut
Dum = det vet vi inte än.

Så var är det solklara?

Jag har lag 140 m2 hittills i storleksordning halverat utan att det märks. Det är förvisso lite andra typer av rum, men likväl som man kan tycka att det är dumsnålt så är man ju å andra sidan naiv om man köper säljaren rakt av, som så klart vill sälja så mycket som möjligt. Deras offert är på 70 000, jag tycker det känns rimligt att halvera den. Inte bara på slang, utan att nagga lite på varje område. De tar som sagt inte hänsyn till att huset är "typ" passivhus.
 
Behövs verkligen golvvärme i ett "lågenergihus"?

Nu har vi visserligen olika klimat i Dalarna och Halland,
men jag avstod från golvvärme, då jag inte tyckte att det skulle kunna bidra så mycket.

OK, det var en tuff match att övertyga KA, värmekonsulter och bygglovsavdelning, men det gick.
Hade vi haft golvvärme så hade det inte tillfört ett sk*t.
Särskilt som vi inte har någon uppvärmning igång alls april - september.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Behövs, nja. Någon uppvärmning behövs ju och jag tror att vi har ungefär samma tidsperiod som du beskriver. Det går ju att stoppa in lite extra värme i tilluften istället, vilket kanske blir bra. Jag har inte undersökt detta riktigt eftersom FTXen inte är på plats än.
Eller har du någon bättre idé, hur har du gjort?
 
T tobbew skrev:
Jag har inte undersökt detta riktigt eftersom FTXen inte är på plats än.
Eller har du någon bättre idé, hur har du gjort?
Vi har en bra FTX-installation, men inte med tillförd värme.

Efter ett år med bara täljstenskamin som värmekälla satte vi in en Luft-luft-värmepump.
Den går på lägsta, tystaste läget oktober - mars, och ger all värme vi behöver.
Sedan fördelar ju FTX-ventilationen runt värmen till alla rum.

Men vi har plastmattor och inte klinker på golven i våtrum och hall, så vi kan kila in på toan vid behov utan att få köldskador i fötterna :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Kul eller kanske våghalsigt att sticka ut hakan och vilja halvera slanglängden.
Intressant!

Vilken slangdiameter?
Kalla fält kommer du med stor sannolikhet få beroende på vad som blir ovanpå plåtarna.

Har själv funderat i liknande banor fast helt tvärt om.
Alltså försöka få plats med dubbla mängden slang för att maximera den värmeavgivande ytan och minimera framledningstemperaturen samt maximera vattenvolymen.

Jag har inte provat detta när det gäller golvvärme i praktiken utan bara som radiatorer.

I mitt fritidshus har jag ett 8mm laminatgolv direkt ovan plåtarna med ett c/c mått på 200mm och 17mm slang.
 
Redigerat:
Känns inte som nåt extremt lågenergihus, utan ung som det VillaVarm hus jag byggde 2005. Om vi antar att du (har inte orkat läsa allt) ska ha ett trägolv ovanpå det här, så är största pengen värmeplåtarna och varken där eller på slangen skulle jag spara!
Ojämn golvvärme skulle gräma mig långt mer än lite ev för mycket pengar & jobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.