K kafferaffe skrev:
Det där ser ut att sitta otroligt bra men hur gör man med kylskåpet? Det kan jag inte sätta på skenor? Om det nu inte finns en skena med geundplatta och stödben för kylskåpet
Ska du ha inbyggd kyl/frys? Isf är jag osäker hur Ikeas lösning är på det, jag hade redan kyl/frys, så köpte två överskåp och lite täcksidor, överskåpen sitter också på skena precis som underskåpen.
Renoverat kök med inbyggd kyl och frys mellan två överskåp på en gråmålad vägg, skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kafferaffe skrev:
Du använde ingen gummimatta under diskhon för extra protection mot vattenspill?
Inte under stommen nej, dock har jag ett inlägg inuti stommen med tätade genomföringar.
 
Biggie Biggie skrev:
Ska du ha inbyggd kyl/frys? Isf är jag osäker hur Ikeas lösning är på det, jag hade redan kyl/frys, så köpte två överskåp och lite täcksidor, överskåpen sitter också på skena precis som underskåpen.
[bild]
Tack för bildvisualiseringen. Är på IKEA nu och enligt dem så MÅSTE man ha stödben dvs underskåp för ej stödjas på bara skenan då den kan knäckas. Vilket går emot det du säger. Så då är jag tillbaka på ruta 1 med att vara tvungen att fylla hålen i marken med torrsand.
 
Rättning: läste om era inlägg här och såg att det måste finnas behov av framstödben vid montering. Problemet är att hålen är 62 cm breda och stödbenen på ett 60 cm brett skåp måste montetas vid runt 45 bredd utifrån väggen
 
nikasp nikasp skrev:
IKEA:s nya kök hänger man ju som Peter2400 säger på en skena som man skruvar i väggen. Sedan ben i framkant och sockel så du borde kunna klara dig helt utan någon sand eller spackel.
Går tyvärr inte :/ benen installeras vid djup cirka 45 cm (vid 60 djup skåp) och utskärningen i golvet är runt 60 djup
 
Jag monterade bara ben i fronten, bak hänger den i skenan utan ben, men ja ben i front är ett måste då även sockeln sitter monterade med ett fäste runt benen.

Kan du bara fylla upp så att stödbenen har underlag så döljs ju resen med sockeln sen.
 
K kafferaffe skrev:
Går tyvärr inte :/ benen installeras vid djup cirka 45 cm (vid 60 djup skåp) och utskärningen i golvet är runt 60 djup
Hur menar du?
Ser inte problemet här, benen är ju justerbara i höjd och bryr sig inte om vad du har gjort med golvet under.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur menar du?
Ser inte problemet här, benen är ju justerbara i höjd och bryr sig inte om vad du har gjort med golvet under.
Förtydligande: Om skåpen är 60 cm djupa så sticket benen ner vid 45 cm djup. Täcklisten vid marken monteras med klammer runt benen säg vid cirka 47 cm djup utifrån väggen. Detta gör att sandbädden ändå syns då det sticker ut 60 cm från väggen. Men jag ska försöka att montera golvtäcklisten precis där skåpen slutar vid 60 cm istället för dess orgställe vid 47 cm.

Annars håller jag med dig!
Vågar man ställa kylskåp/frys på 4 ben på en sandbädd?
 
Biggie Biggie skrev:
Jag monterade bara ben i fronten, bak hänger den i skenan utan ben, men ja ben i front är ett måste då även sockeln sitter monterade med ett fäste runt benen.

Kan du bara fylla upp så att stödbenen har underlag så döljs ju resen med sockeln sen.

Sant. Tänkte också på det
 
Tack för all feedback hittils
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.