Hej.

har sökt lite och finns ju en del lösningar på att styra vägguttag.
tänkte kolla lite med er vad ni kör för lösningar.

har 2 bilar och 1 traktor som jag skulle velat ha ikopplad i uttagen hela tiden
,men då det är svårt att veta alla gånger när man ska iväg och kanske inte vill ut i kylan alla
gånger ioch koppla in kabeln så hade jag velat ha någon fjärrstyrning, kanske rent en app i mobilen
eller något styrdon inomhus.

så vad tycker ni är bästa lösning ?
 
Vi använde tidigare en Nexa-mottagare och styrde den med en Tellstick net, problemen var bla. att
det inte är så stabilt, kul när bilen är genomfrusen när man ska åka, och att det var krångligt att sätta timer.

Jag har fjärrstyrd dieselvärmare till "min" bil, men frugans bil kör med elvärmare.

För 3 månader sedan så skaffade jag istället ett WiFi-uttag från biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Timers/WiFi-uttag-2000037071/, plockade ut kretskortet, väldigt enkelt och monterade det istället i en kopplingsdosa http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-2000034324/.

Uttaget är ett B-tema brandat Ankuoo uttag http://www.ankuoo.com/products/?sort=2 och jag använder deras app
istället för biltemas.

Väldigt stabil lösning, har inte varit något som helst problem på 3 månader, appen är väldigt enkel
och det är lätt att sätta och ändra timertiderna hög WAF faktor.

WiFi-uttagets kretskort monterat i en öppen kopplingsdosa med synliga trådar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
David Luleå och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 måste du ha mobilen i samma Wifi nät eller går de att fjärrstyra tex. om du inte e hemma också?
 
  • Gilla
Ulf Johnson1
  • Laddar…
Jonas_81 skrev:
Peter2400 måste du ha mobilen i samma Wifi nät eller går de att fjärrstyra tex. om du inte e hemma också?
Det funkar lika bra även om man inte är hemma.
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Det där låter som en bra lösning, är så jag får göra.
tack för svar :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Finns det inte någon form av webbrowser GUI inloggning, för styrning av dessa Ankuoo WiFi uttag? Eller Windows 10 app. / windows x32/x64-programvara, för att kunna "styra" från desktop/laptop/mobil? Är de enbart nischat till android & ios appar för smartphone/tablet?

Finns det någon annan liknande produkt med wifi och mer generell plattformsoberoende inloggningsmöjlighet som t.ex. via webbrowser?
 
Ontec´s produkter funkar bra. Styrs med sms eller app (som genererar sms och skickar). En master och valfritt antal slavar så har du din lösning. Dom har visst också nån slags internetlösning nu för tiden. Mycket driftsäkra, varnar vid strömavbrott, larm kan anslutas, termostatfunktion m.m.
https://www.ontechgsm.com/

Produkterna finns på Classes, Teknikmagasinet m.fl.
 
Jo, förvisso, har kollat på dessa tidigare, men dessa är inte wifi & förhållandevis dyra i jämförelse. Men har man inte internet & wifi så är det en bra lösning.

Om man nu inte kör med eget kontantkort & SMS-baserad app-styrning, så får man betala ett abb. för web GUI & det vill man ju antagligen ha.
"Första månaden är gratis. Vill du fortsätta använda tjänsten kostar det SEK 15 kr/mån inklusive moms (SEK 180 kr/år)"
 
Jag styr mina med appen och har inte känt nåt behov av att göra det på annat sätt. Men jag har inte heller kollat om man får mer funktionalitet med deras web-tjänst.
 
Hej.
Jag använder den nya Tellsticken med Z-wave, och där har jag inte upplevt några problem med stabiliteten.
Där finns det ett flertal appar till telefonen, men även möjlighet att styra direkt via en webbläsare.
Man kan lägga upp scheman och även styra på utetemperatur, men just en timerfunktion saknas i Telldus, om jag till exempel vill slå igång den nu, och att den ska gå i tre timmar och sedan slå av.
Däremot så har jag med svällande fordonspark (ungdomar som tar körkort) byggt en motorvärmarlösning som till och med är flyttbar, beroende på var årets parkering blir.
Två Nexa Z-wave brytare, kopplingsdosor och uttag gör att jag får två individuellt styrda uttag, som dom själva kan administrera via mobilen.
Fungerar bra och tilltalar ungdomarna.
Jag tycker personligen att den lilla mottagarenheten har en lite väl förskönad specifikation, den ska klara 2500W resistiv last, och med tanke på storleken så är jag tveksam till driftsäkerheten där.
Nu får dom bara ca max 1200W var, så det borde fungera även i längden.
 
  • Två Nexa Z-wave brytare monterade på träplatta med etiketter och anslutna elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika komponenter för en hemautomation lösning, inklusive Nexa Z-wave brytare, kopplingsdosor och förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Jag använder den nya Tellsticken med Z-wave, och där har jag inte upplevt några problem med stabiliteten.
Där finns det ett flertal appar till telefonen, men även möjlighet att styra direkt via en webbläsare.
Man kan lägga upp scheman och även styra på utetemperatur, men just en timerfunktion saknas i Telldus, om jag till exempel vill slå igång den nu, och att den ska gå i tre timmar och sedan slå av.
Däremot så har jag med svällande fordonspark (ungdomar som tar körkort) byggt en motorvärmarlösning som till och med är flyttbar, beroende på var årets parkering blir.
Två Nexa Z-wave brytare, kopplingsdosor och uttag gör att jag får två individuellt styrda uttag, som dom själva kan administrera via mobilen.
Fungerar bra och tilltalar ungdomarna.
Jag tycker personligen att den lilla mottagarenheten har en lite väl förskönad specifikation, den ska klara 2500W resistiv last, och med tanke på storleken så är jag tveksam till driftsäkerheten där.
Nu får dom bara ca max 1200W var, så det borde fungera även i längden.

Du kan få till en timerfunktion om du styr dina brytare via en händelse i Telldus Live. Där kan du sätta en tid för automatiskt avstängning. Kräver dock att du har ett pro-abonemang.
Sedan har jag för mig att det finns Z-wavebrytare som går att programmera för automatiskt avstängning efter en valbar tid.
 
  • Gilla
Toha0030
  • Laddar…
Ok, jag ska kika på hur jag löser det med en händelse, det hade jag missat, tack.
Japp, en del Z-wavebrytare har funktionen att du kan programmera in automatiskt frånslag, men många saknar den finessen, bland annat verkar det inte finnas i Nexas, men Aeon har det i många.
 
  • Gilla
staffansson
  • Laddar…
Den här tror jag på
http://gsm-start.se/sv/fjarrstyrda-relaer-brytare/fjarrstyrt-gsm-rela-dc
Monteras i bilen.
Funkar överallt där man har GSM täckning för bilen.
Ett kontantkort i bilen, en 100 lapp om året.
Möjlighet att styra två förbrukare gör det möjligt att kanske bara värma motorn då det bara är lite svalt ute. Beror ju på hur mycket man orkar angera sig i elkoppling.
Jag kommer sätta relät på en sval plats i motorrummet och ha en extra antenn vid vindrutetorkarna eller i grillen.
Hade wifi-styrning i förra bilen. Hur dumt som helst. Funkade bara när man var nära bilen, dvs hemma. Gick inte att ändra tiden då man var på jobbet.
 
V Valbobygge skrev:
Den här tror jag på
[länk]
Monteras i bilen.
Funkar överallt där man har GSM täckning för bilen.
Ett kontantkort i bilen, en 100 lapp om året.
Möjlighet att styra två förbrukare gör det möjligt att kanske bara värma motorn då det bara är lite svalt ute. Beror ju på hur mycket man orkar angera sig i elkoppling.
Jag kommer sätta relät på en sval plats i motorrummet och ha en extra antenn vid vindrutetorkarna eller i grillen.
Hade wifi-styrning i förra bilen. Hur dumt som helst. Funkade bara när man var nära bilen, dvs hemma. Gick inte att ändra tiden då man var på jobbet.
Den verkar intressant.
Dock så verkar man inte kunna lägga in scheman i den?
Men man kan kanske ha den som ett komplement till smarta-hemmet-styrningen?
För med till exempel Telldus så kan du ju ändra tiden, och slå på motorvärmaren, vart du än befinner dig i världen, så länge du har tillgång till internet, och bilen befinner sig inom räckhåll för radiovågorna från Zwawe eller 433mhz.

Men med en GSM-mottagare också så kan man ju nå bilen överallt, och det kan ju ha sin charm.
Helt klart värt att kika närmare på, tack.
 
B Bobbarebygg skrev:
Hej.

har sökt lite och finns ju en del lösningar på att styra vägguttag.
tänkte kolla lite med er vad ni kör för lösningar.

har 2 bilar och 1 traktor som jag skulle velat ha ikopplad i uttagen hela tiden
,men då det är svårt att veta alla gånger när man ska iväg och kanske inte vill ut i kylan alla
gånger ioch koppla in kabeln så hade jag velat ha någon fjärrstyrning, kanske rent en app i mobilen
eller något styrdon inomhus.

så vad tycker ni är bästa lösning ?
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi använde tidigare en Nexa-mottagare och styrde den med en Tellstick net, problemen var bla. att
det inte är så stabilt, kul när bilen är genomfrusen när man ska åka, och att det var krångligt att sätta timer.

Jag har fjärrstyrd dieselvärmare till "min" bil, men frugans bil kör med elvärmare.

För 3 månader sedan så skaffade jag istället ett WiFi-uttag från biltema [länk], plockade ut kretskortet, väldigt enkelt och monterade det istället i en kopplingsdosa [länk].

Uttaget är ett B-tema brandat Ankuoo uttag [länk] och jag använder deras app
istället för biltemas.

Väldigt stabil lösning, har inte varit något som helst problem på 3 månader, appen är väldigt enkel
och det är lätt att sätta och ändra timertiderna hög WAF faktor.

[bild]
Hej! Jag vet att det var ett tag sen du la ut inlägget angående fjärrstyrt uttag. Men min fråga om det modifierade Biltema wifi uttaget är: Kommer matningen 230 volt nerifrån samt att uttaget sitter ovanför kopplingsdosan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.