Hej! Meddela mig gärna om det finns någon liknande tråd. Kunde ej hitta någon.

Har ett hus med källare (sutterängkällare). Källargolvet är gjuten betong, dess väggar verkar vara prefabbetong. Taket i källaren är också prefabbetong.

Taket i källaren består av tre parallella betongskivor med en tjocklek på ca 5 cm och bredd på 2.5m. De är armerade. Dessa hänger fritt mellan en vägg och en platt stålbalk. Frihängande längd är ca 5m. Jag vet ej hur infästningen mot vägg ser ut (behöver riva för att komma åt).

Nu till problemet: dessa betongskivor har en böjning på ca 3-4 cm på 2.5 m. Detta ses även på övervåningen där golvet har en lutning. Vissa märker det, andra inte.

Detta känns oroväckande. Främst att vi inte vet om den kommer fortsätta böjas.. Vi funderar på hur man kan åtgärda eller stoppa detta. Förslag?

Enklast känns att installera ytterligare en stålbalk halvvägs (så frihängande längd blir 2.5m). Dock kan man fundera på om man vågar trycka upp prefabbetongen igen. Risk för sprickor och problem i infästningen mot vägg oroar mig. Vad tror ni?

Huset är byggt 1995. Det finns även ett gäng vattenförande rör genom taket samt elkablar etc.

Tack på förhand!
 
Det där bör du låta en byggn. ingenjör titta på. Begär ut allt ritningsunderlag från kommunen. Där kan finnas konstruktionsritningar.

En tjocklek på 5cm låter helt fel.
 
är de bara 5cm tjocka så är det inte särskilt konstigt om de hänger? Inte för att jag vet hur tjocka de brukar vara men det låter tunt rent spontant. De kommer ju troligen hänga av egenvikten bara.
 
Spontant skulle jag gissa att även halva späävidden är för långt.
 
harry73
Att ett betonggolv bara skulle vara 5cm tjockt är väldigt osannolikt. Den skulle inte klara av det. Troligtvis är de avsedda för att gjuta resten av golvet ovanpå. Men det är svårt att säga något utan bilder.

Så ta ditt någon som kan titta på det. Är det verkligen bara 5cm känns det helt galet.
 
Hur vet du att tjockleken endast är 5 cm? Låter inte rimligt. Speciellt inte med en spännvidd på 5 meter.

Alla bjälklag hänger mer eller mindre. Betongbjälklag hänger i armeringen då betongen i sig inte klarar mycket dragkrafter och spricker. Så länge dimensioneringen är rätt är det ingen fara med det.
 
Håller med om att det känns tunt. Finns vissa hål i taket där man kommer åt. Skall ta en bild.

Kan man inte tänka sig att det är ett träbjälklag ovanför 5cm taket kanske? Får riva upp någonstans.
 
Är det ett filigranbjälklag så är ofta prefabbetongen ca 5 cm, men det är garanterat pågjutet med åtminstone 150mm till.

Säker på att det inte hängt sedan det gjöts?
 
Får försöka komma åt och kolla hur det är uppbyggt. Återkommer.
 
harry73
Staplad betongblock med hål används för byggprojekt, närbild med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser betongskivan ut. Tunn. Vid schaktet för kaminen (där kommer man ej åt golvkonstruktionen). Jag kommer inte riktigt åt ovan betongskivan för att se hur det är konstruerat. Bästa är bild 2 som antyder träbjälklag ovan betongskivan. Jag är tveksam till att det är något gjutet ovanpå betongskivan.

Bild 3 är bild i källaren på taket.

Kommunen skall jag snacka med imorgon.
 
  • Nyckel insatt i en tunn betongskiva för att illustrera tjockleken vid kaminens schakt, med träbjälklag synligt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt utrymme med synligt träbjälklag och isolering ovanför en betongskiva, svårtillgängligt vid kamininstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongskiva med sprickor i taket och synliga rörledningar över ett träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Tittar jag på bild 1 ser jag något betongliknande på din betongskiva. Kan du kolla vad det är?
 
Knackade på det. Kändes som gips. Antagligen något brandskyddat material.
 
harry73
Snacka gärna med kommunen imorgon, då vet du troligtvis vad det ska vara. Jag oroar mig inte, och du behöver inte evakuera huset än.
 
Det är ett så kallat ERGE bjälklag, tabell för spännvidd och understöd finns förmodligen hos tillverkaren.
Jag har original dokumenten för mitt ifrån 1967 och i det så står det att understöd i form av gedigna betongblock skall finnas var 3e meter ca.
Kan titta återkomma ikväll med exakta siffror.

Man brukar också gjuta på en slipsats och ofta med golvvärme och armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.