Efter att min robot börjat irra omkring och byta riktning utan anledning funderade jag på om slingsignalen var för dålig. Fick besked från HP Schoug att transformatorn skall ge ca 32 volt och om man mäter med en vanlig multimeter skall man ha ca 31 volt på grästrådskontakterna. Då jag fick ett värde på ca 8 volt på grästrådskontakterna men ca 32 volt från transformatorn trodde jag naturligtvis att det var laddstationens kretskort som var kass (igen, fick det utbytt på garantin för 2 år sedan) Fick ett nytt kretskort på posten, bytte men har fortfarande ca 8 volt ut till slingan. Och roboten irrar omkring likadant som innan bytet. Vad tror ni, vad kan vara fel? Kan man mäta slingsignalen med en vanlig multimeter?
 
Tveksamt hur högt i frekvens en vanlig multimeter mäter rätt. Ett oscilloscope passar nog bättre.
 
Vid test med en liten provisorisk slinga på total längd av ca 30 m verkar roboten funka som den ska. (Kanske den gör även om signalen är dålig?) Felet kanske ligger i slingan i alla fall? Laddbasen visar i.o.f.s. grönt vilket bara säger att slingan är hel men inte om det är dålig kontakt i skarvar. Får kanske lägga om slingan trots allt...
Skall börja med att sektionera och se om det är en viss del som är boven. Har drygt 300 m slinga totalt.
 
Att mäta resistansen i slingan är ju enkelt med en vanlig multimeter. (Jag har ca 200 meter slinga med en resistans runt 6 ohm.)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mätte resistansen i hela slingan från början, Ca 15 Ohm vilken nog är normalt för drygt 300 m slinga med olika kablar (original + 0,75 kvadrat fk).
Indikatorerna i displayen som visar slingsignalen 1-3 små bågar (ovanför indikeringen för givarna som känner slingan (när den kommer utanför) ändrar sig hela tiden från 3 markeringar (full signal?) till ingen indikering. Blir inte klok hur det skall se ut...
Någon som vet detta? Ibland visar den ingen indikering trots att roboten är precis intill slingan för att ögonblicket senare visa full signal i mitten av gräsmattan.
Börjar mer tro att det är roboten som är boven.
 
Hittade felet efter att ha plockat isär roboten och mätt upp "alla" kablage och anslutningar.
Felet visade sig vara ett kabelbrott i en av kablarna som går från stora kretskortet till givarna i fronten (som känner av gränstråden och även att roboten är på rätt sida av slingan). Kabeln var av inne i isoleringen beroende på att den och övriga kablar till givarna rör sig (p.g.a. att överdelen av roboten är upphängd i "gummibussningar") och med tiden blir utmattade och till att börja med glappar (vilket det tydligen gjorde i min robot) för att slutligen gå helt av. Nu är kabeln lagad provisoriskt och roboten går perfekt! Två av dessa kablar var så oxiderade i kopparn (trots att isoleringen var hel) att det inte gick att löda ihop dem. Ny reservdel är på väg, ca 600:-
När man väl hittar ett fel så är det ju aldrig så komplicerat som man vill tro från början....
Hoppas att någon mer som har samma symptom kan ha nytta av att läsa mina inlägg.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.