Hej!

På min balkongvägg sticker det ut fyra kablar (gul/grön, blå, grå och vit, se bild 1). Strömbrytaren (dubbla brytare) sitter inne i lägenheten, så jag antar (med min ytterst begränsade kunskap) att den gul/gröna är jord, den blå är nolla och den vita och grå är tändtrådar.

Jag vill koppla in ett uttag (Bild 2).

Som jag minns från skolan så borde det bli så här (bild 3):

1 = grå tändtråd.
2 = jord (gul/grön)
3 = nolla (blå)

4 = vit tändtråd
5 = jord (gul/grön)
6 = nolla (blå)

Stämmer detta?

Men sedan kommer vi till det som jag absolut inte vet: eftersom det bara är EN blå (nolla) och EN jord (gul/grön) ut ur väggen, kan jag bara dela dom (parallellkoppla) eller ska dom vara i serie?

Om jag är ute och seglar helt och hållet, säg jättegärna till. Jag vill få detta fixat men har inte råd med en elektriker.... :-S

Oöppnat eluttag med utstickande kablar markerade som grön/gul, blå, grå och vit på en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytare med dubbla brytare i svart och vit design på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elektriska uttag med märkta anslutningspunkter, numrerade 1 till 6 för installationsguiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, det stämmer.

Du parallellkopplar uttagen. eftersom du har förnämliga toppklämmor i din dosa (Wago 773) så är det bara att sticka i varje ledare i rätt klämma.

Eftersom det som syns på bild är ett dubbeluttag antar jag att det är det du tänkt att montera. Snyggast är då att gå med en fyrledare mellan dosa och uttag om du vill ha delad tändning. Koppla över gulgrön och blå i uttagsdosan.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det stämmer.

Du parallellkopplar uttagen. eftersom du har förnämliga toppklämmor i din dosa (Wago 773) så är det bara att sticka i varje ledare i rätt klämma.

Eftersom det som syns på bild är ett dubbeluttag antar jag att det är det du tänkt att montera. Snyggast är då att gå med en fyrledare mellan dosa och uttag om du vill ha delad tändning. Koppla över gulgrön och blå i uttagsdosan.
Men tusen tack för snabbt svar! :)

Toppklämmorna på bilden sate jag dit själv för nåt år sedan i avsikt att skydda från väder och vind. Före det stack trådarna ut oskyddade. Inte vet jag om det gjorde saken bättre, men det kändes i alla fall bättre....

Men din mening
Snyggast är då att gå med en fyrledare mellan dosa och uttag om du vill ha delad tändning. Koppla över gulgrön och blå i uttagsdosan.
fattade jag inte mycket av......

Mvh
Danne
 
tommib
Ska du ha uttaget som du har på bild?

I så fall ska du köpa en kabel som heter EKLK (eller EXLQ, eller EQLQ) 4G1,5. Beteckningen 4G1,5 talar om att kabeln innehåller fyra ledare, varav en är gulgrön.

Du kopplar in gulgrön mot gulgrön och blå mot blå. Sen kopplar du brun mot vit och svart mot grå (eller vice versa, tändtrådarna spelar ingen roll).

I uttagsänden kopplar du gulgrön, blå och brun (eller svart) till det ena uttaget. Sen tar du två korta bitar gulgrön och blå och ansluter mellan uttagens anslutningar för dessa och parallellkopplar dem. Till sist kopplar du in svart (eller brun) i det andra uttaget. Kopplingen du beskriver i ditt första inlägg är helt korrekt.

Det är en del saker som måste bli rätt om du ska göra detta själv. Först och främst måste du kolla att du gjort rätt med toppklämmorna. Du ska ha skalat ledarna enligt anvisning på klämman (12mm för Wago 773) och det ska vara EK eller FK (en fet koppartråd eller sju mindre). Det får inte vara RK (många småtrådar). Den nya kabeln som du ska ansluta skalas på samma sätt. Först manteln, den ska bara sticka in ca 5 mm i kopplingsdosan, sedan de enskilda ledarna. Klamra ordentligt så att kabeln inte kan komma loss. Samma med skalningen gäller egentligen i uttagsänden.

Om du gör uttagsänden först och lägger upp på bild kan vi nog säga om det är bra gjort eller inte. Det är ändå bäst att göra uttagsänden helt färdig först så att man av misstag inte slår på strömmen mot skalade ledare.

Du har väl ett lock till den där dosan?

Om du inte vill kunna slå på uttagen separat räcker det med en treledad kabel. Då kopplar du över tändtråden också.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
tommib
Här är ett exempel på bygling av uttag

Det är visserligen ett fyrvägsuttag men principen är samma. Notera hur svart, blå och gulgrön är kopplade. Om du här skulle koppla separat tändning till dina uttag ska den svarta bort och de två tändtrådarna ska till varsin ansluting. Om du inte behöver kunna tända uttagen separat kan den svarta sitta kvar och du ansluter ena tändtråden på den andra anslutningsskruven som finns för fas (det finns två skruvar per anslutningspunkt).

Det är väldigt viktigt att du förstår hur detta ska göras och att du är noggrann när du gör det, annars kan det bli direkt farligt. Om du ska sätta uttag utomhus är det väldigt bra om du har jordfelsbrytare som skyddar minst det uttaget (det är ett krav för nyinstallation utomhus).
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Hör med hyresvärden annars om inte dom kan stå för en elektriker som fixar till det!
Om det är hyresrätt vill säga, då ska dom snarare stå för att det blir åtgärdat!
 
  • Gilla
Robnys
  • Laddar…
Om man det sitter ute... Då hade jag vänt på dosan och fortsätt den med ett dräneringshål i botten (brukar vara förberett). En bit ytterhölje från en EKK som förs in någon decimeter i röret hade inte varit fel. Lite tätmassa på ovansidan mellan dosa och vägg hindrar vatten från att rinna in i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.