Hur skulle ni gjort om ni skulle lagt en veranda i anslutningen till detta radhus som syns på bild.

Behövs det lägga plintar som grund här eller kan man göra det enklare för sig. Då tänker jag att man tar bort plattorna och lägger ditt en markduk och sedan grus, eller är det grus först. Sedan använda gamla plattorna som upphöjning och sedan bygga verandan på dom.
 
  • Hörn av ett vitmålat radhus med ett träfundament och en stödstolpe på en grusbädd omgiven av gräs och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta framför radhus med stenplattor, trädgårdsmöbler och växter, plats för planerad veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg ut grus, på med markduk och använd sedan plattorna för att regla upp altanen på.
 
Tack för svar, någon som har nåt att tillägga?

Kom på en sak, avståndet från marken till dörren nederkant är bara 17cm, kommer det att ställa till problem?
 
Du kan regla upp med 45x120 så funkar det. Dock så måste du ha mycket plattor under för att slippa svaj då.
Lätt att testa genom att lägga ut en regel på två plattor. Öka/minska avståndet tills du tycker att det känns stabilt att stå på utan att regeln böjer sig.
 
Ursäkta dum fråga men en regel = planka?
 
Inga frågor är för dumma :)

En regel 45x120 kan man kalla planka, men det är mycket vanligare att kalla det regel.

Reglar har du till regelverket som inte syns.
Ovanpå regelverket har du trallbrädor av tryckimpregnerat virke.
 
  • Gilla
jesper norberg
  • Laddar…
Håller med om allt ovanstående förutom att markduken normalt bör läggas under gruset. Ovanpå gör den ingen vidare nytta, den är till för att separera massor från varandra. I detta fallet så att gruset inte trycks ner i jorden.
 
Hur mycket grus behövs till 6x4 meter?
 
Gräv inte i onödan bara.
Materialet under plattorna borde redan vara ok såvida ingen fuskpelle lagt dom. Isåfall slipper du åtminstone gräva ur där plattorna redan ligger. Om däcket går utanför den bef plattytan och om där är jord eller gräsmatta så borde du schakta bort åtminstone 15-20 cm, lägga duk där du grävt om det fortfarande består av jord och sen ersätta med bärlager och padda ordentligt.

Om du ska använda betongplattor vill jag ge dig tipset att först "stocka" hela ytan i rätt höjd och sen placera ut plattorna i ett rutnät. Det går 100 gånger snabbare än att justera platta för platta med gummiklubba och vattenpass, som jag tyvärr fick för mig att göra en gång :)
 
tack för alla svar, ska använda er kunskap :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.