Jag har en friggebod som från början verkar vara målad med falu rödfärg. Därefter har man på de två av sol mest utsatta sidorna troligtvis försökt måla över den med akrylatfärg. Färgen på dessa sidor är väldigt flammig och man ser båda färgsorterna. Huset behöver nu målas om men jag vet inte vilken slags färg jag ska välja och hur jag ska förbereda fasaden för den. Kanske någon här kan hjälpa mig?
 
hsd
En gång slamfärg alltid slamfärg, det sägs att det inte går att få det bra med annan färg trots renborstning/skrapning
 
Tvärt om är nog ännu värre.
 
hsd
Ja så är det :rolleyes:
 
Båda är nog lika illa tyvärr.
 
Jag har läst att det blir problem och det är det verkligen nu när jag behöver måla om. Frågan är om jag ska försöka med slamfärg även på de ytor som också blivit målade med akrylat efter att jag har försökt skrapa där? Eller om jag ska satsa på akrylaten? Inte lätt detta...
 
hsd
Skrapa bort akrylaten och använd falu röd eller byt panel
 
Högtrycksspruta bort färgen, var inte rädd för att det kommer in vatten i väggen och i panelen.
Det vatten du lyckas trycka in försvinner på en timme om solen lyser på väggen !! Annars tar det en dag eller två om det är mulet väder.
Falu rödfärg består till 90% av vatten ändå.
 
Tack för tipsen!! Här på landet utan möjlighet till högtrycksspolning blir det tyvärr till att skrapa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.