A
Hej,

Vi ska byta tak, och med detta även undertaket då vi har rätt allvarlig påväxt på vinden.
Iaf så har jag tagit en ett par olika offerter, en med en traditionell lösning (alt1) med råspont och difftät papp med mögelstopper för att förbättra ventilationen och en offert med difföppen duk monterad direkt på takstolar utan underliggande råspont (alt2).

Alt 1 har arbetskostnad på 200k och material 90k medan alt2 har arbetskostnad på 369k(!) och material 150k.
Är denna skillnaden i pris överhuvudtaget rimlig?
Tappade hakan lite när jag fick alt 2 offerten..
 
Spontant låter inte skillnaden rimlig, men för en mer seriös kommentar behövs mer info om areor och detaljutförande.
 
A
Ca 200kvm.
5 fönsterkupor helklädda i plåt, 3 ventilationshuvar i plåt....Nya betongpannor av samma märke.
Det som skiljer alt1 mot alt2 (bortsett från duk kontra råspont med papp) är att alt1 (tydligen) behöver förlänga gavellutsprånget med ca 1 betongrad med råspont, jag gissar för att kunna spänna duken...? Samt att alt1 även lägger ny ålderbeständig plast ovanpå den gamla.
Alt1 har även skrivit att de monterar två nya takfönster, vilket jag har frågat varför för de går väl ändå använda de befintliga igen...
 
Ajaj, låter saftigt. Ta in fler offerter och kör spont med papp är mitt råd.
 
Bortsett från prisfrågan tycker jag du måste tänka strategiskt. Råspont med papp av högkvalitet (typ YAP 2200 med klisterkant) öppnar för fler alternativ längs vägen. Sedan förstår jag inte valet av betongpannor (om du inte har taklutning under 26 grader). Realistisk varaktighet för betongpannor (och hela takomläggningen utom plåten) är ca 40 år. En omläggning med lertegel håller i 70 år och då kan lerteglet återanvändas. Lertegel är visserligen ca 3 ggr så dyrt som betongpannor men det är ändå småpengar jämfört med arbetskostnaden och övrig materialkostnad.

Över huvudtaget gäller det att skärskåda materialvalen. Det är viktigt med läkt i rejäla dimensioner. Helst rostfri spik. Plåtkvaliteten är också viktig, där förekommer stora variationer.

Garantier, betalningsplan, besiktning och belopp som hålls inne i väntan på godkänd slutbesiktning. Skaffa en besiktningsman som inte är i maskopi med entreprenören.
 
Tycker det låter konstigt att lösningen med duk skulle kräva mer arbete. Att lägga bara duk måste väl gå snabbare än att sätta råspont och papp? Vi bytte tak i vintras och i de offerter vi fick in så var råspont och papp en dyrare lösning än duk satt direkt på takstolen. Vi gick iofs ändå på råspont och papp i slutänden. Känns rejält.
 
A
justusandersson skrev:
Bortsett från prisfrågan tycker jag du måste tänka strategiskt. Råspont med papp av högkvalitet (typ YAP 2200 med klisterkant) öppnar för fler alternativ längs vägen. Sedan förstår jag inte valet av betongpannor (om du inte har taklutning under 26 grader). Realistisk varaktighet för betongpannor (och hela takomläggningen utom plåten) är ca 40 år. En omläggning med lertegel håller i 70 år och då kan lerteglet återanvändas. Lertegel är visserligen ca 3 ggr så dyrt som betongpannor men det är ändå småpengar jämfört med arbetskostnaden och övrig materialkostnad.

Över huvudtaget gäller det att skärskåda materialvalen. Det är viktigt med läkt i rejäla dimensioner. Helst rostfri spik. Plåtkvaliteten är också viktig, där förekommer stora variationer.

Garantier, betalningsplan, besiktning och belopp som hålls inne i väntan på godkänd slutbesiktning. Skaffa en besiktningsman som inte är i maskopi med entreprenören.

Vad menar du med att det öppnar för fler möjligheter längs vägen?

Anledning till betongpannor är för att det ligger idag och jag vill göra ett 1:1 byte så mycket som är möjligt för att undvika bygglov..

Trebolit 2210 heter pappen alt1 tänkt lägga, är den vettig?

Gällande materialval, kan jag begära att de specar vilken typ av tex spik och läktdimension de kommer använda?

Anledning till att jag övervägt duk är för att vi haft (har) mycket påväxt på vinden, har skrivit om det här:

*https://mobil.byggahus.se/forum/tak...rtmogelangripen-vind-losning.html#post2727804

Tack för alla svar och synpunkter, uppskattas :)
 
Jag har skrivit i din andra tråd men kan skriva här.
Jag la som sagt duk direkt på takstolarna.
Duken kostade ca 7000 då för ca 5 rullar.
Det var t-embalage kombinationsväv hette det.
Matrialet är difföppet och ser nästan ut som vit "presseningsväv".
Kanske används nå dyrare idag men som sagt låter dyrt dina offerter.
Jag la ca 300m2
 
Duk förutsätter falsade pannor. Råspont + papp kan man lägga vad som helst på om taklutningen är tillräcklig.

Byte från betong till lertegel bör inte kräva bygglov om det inte är inskrivet i detaljplanen, vilket vore ganska korkat.

Trebolit 2210 är just en YAP2200 så det är jättebra. YAP 2200 är en märkesneutral produktkod där Y=ytbelagd, A=asfaltimpregnerad, P=polyesterbas och 2200=mängden asfalt per kvm.

Påväxt på vinden är främst en konsekvens av att temperaturen där är för låg under vissa perioder. Att detta har blivit ett allt större problem beror i sin tur på att mängden isolering i vindsbjälklaget har ökat betydligt. Förr när man eldade för kråkorna var problemet ovanligt. Bästa lösningen är att lägga isolering även i yttertaket.
 
A
Nu är taket bytt och vi hittade en firma som la ny isolering, råspont, papp och betongpannor för 178k (!). Materialkostnad enligt faktura på ca 70k.
Avsevärd skillnad från mina initiella offerter där både arbetskostnad och materialkostnad var typ dubbelt så höga... Känns som den dubbla materialkostnaden i mitt fall var rent lurendrejeri...

Hela takomläggningen utförde de på 1 vecka (!) och även detta kan jämföras med andra offerter där de beräknade 2-3 veckor...

Slutsats, ta in flera offerter för att jämföra mot varandra... :)
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.