Hej medlemmar !

Vi ska bygga ett hus från Myresjöhus och tänkte välja totalentreprenad. Vi har ingen erfarenhet av byggnation och tiden räcker inte till att bygga själva.
Jag har varit i kontakt med en säljare och ställt ett antal frågor som vi hittills har kommit på. Jag tänkte rada upp dem samt säljarens svar och skulle vilja ha åsikter samt tips på ytterligare frågor att ställa till säljaren som vi etablerat kontakt med.

Vi har en byggfärdig tomt med indraget vatten, el och avlopp. Fiber kommer senare.

Vad ingår i totalentreprenad vad gäller tomten ? - I priset ingår fyllnadsmassor som behövs till/runt plattan. Om ev sprängning etc behövs tillkommer avgift på det.
Ingår frakt i priset du angett ? - Ja
Leveranstid från kontrakt till inflyttning - Ca 12 mån. Beroende på om förhandsbesked finns samt kö i fabriken
Vilka entreprenader anlitas - Fick uppräknat ett gäng stora firmor som jag känner till så hans svar kändes bra
Byggfelsförsäkring - Ja. 2 st besiktningar görs och utförs av ett försäkringsbolag. Om något fel upptäcks så skrivs en tidsplan på när det ska vara åtgärdat. Tiden beror på typ av fel. Reva i tapet åtgärdas snabbt medan repa på fönster tar längre tid pga frakt av nytt fönster.
Villa/hemförsäkring - Ja
Vilka garantier har vi under byggtiden ? - Ett flertal räknade han upp. T ex att det utgår vite om dem inte håller tidsramen.
Vilket ansvar har vi som köpare/kund ? - Inget
Behöver vi närvara under byggtiden ? - Nej, vi får ej vara på bygget pga säkerhetsfråga. Möte bokas då vi träffas på byggplatsen.
Ingår bortforsling av byggmaterial ?- Ja, all bortforsling samt städning in och utvändigt.

Så kära medlemmar. Skriv ner vad mer vi kan tänkas behöva fråga och som ska finnas med på kontraktet. Vilka fällor kan finnas som vi ska vara uppmärksam på. Har någon dåliga erfarenheter runt Myresjöhus eller är dem pålitliga ? Fick själv en känsla av det sistnämnda.
 
En vanlig fallgrop, är fyllnadsmassorna. Oftast finns det en formulering i stil med att "200 ton ingår", och en säljare som intygar att det skall räcka.

Den angivna mängden räcker ofta för bygge på en färdig asfalterad långtradarparkering, eller liknande nästan ideala markförhållanden. Vi har någon medlem här som fick betala för 2000 ton extra (vilket nog iofs är extremt). Det är väldigt vanligt att det tillkommer 50 - 100 000 för "oförutsedda markförhållanden".
 
En totalentreprenad ger en del frihetsgrader för entreprenören. Om man som exempel tar innerdörrar. Hur är de specade? Du har sett något på ett visningshus, och förutsätter samma utförande?

Totalentreprenören kan då välja en helt annan dörr, som råkar vara billigare just då. Eller om det anges en dörrtyp, så finns det ofta formuleringar som ger rätt att välja en "likvärdig". Och "likvärdig" kan betyda vad skräp som helst.

Dörrar var nu ett exempel, men det finns massor av detaljer där liknande problem kan uppstå.

Just Myresjöhus har ju utmärkt sig i en del trådar, de är jättestora, så huvuddelen av deras produktion är nog någorlunda OK. Men de har en historia att inte sköta problem på ett snyggt sätt.

De har ju varit i ordentligt blåsväder för de enstegstätade fasaderna, där är de inte ensamma. Andra stora aktörer som Skanska började åtgärda sina problemfasader, men Myresjöhus drog det till domstol, vägrade rätta sina fel.

I hovrätten vann de med en argumentation som gick ut på att eftersom alla Myresjöhus hade egenskapen att deras fasader möglade, så är det en normal egenskap för ett Myresjöhus, alltså inget avvikande fel. I högsta domstolen förlorade de dock.

Jag har lite svårt att förstå varför så många köper hus från en tillverkare som hävdar att mögelskador är en normal egenskap på husen de bygger.

Ett par av de trådar som finns här, som nu är rätt gamla. Handlar om en felaktig elinstallation, som resulterade i att elsäkerhetsverket ville evakuera huset, ingen fick vistas i byggnaden. Men Myresjöhus vidhöll länge att inget var fel. Två år senare hade de ett nytt fel, där samma installationsfirma hade anlitats igen och gjort ett katastrofalt dåligt arbete. Så de verkar sätta i system att envist upprepa misstag som de gjort.
 
Är det färska uppgifter du har hittat/hört eller är dessa något eller några år gamla ? Det är ju så svårt att hitta de där uppgifterna när man är dåligt insatt. Men mögel ? hur får det ens förekomma ? Borde inte detta upptäckas inom 10 år och då vara deras skyldighet att åtgärda ? Elinstallation som är felaktig samma sak, det borde väl åtgärdas om besiktningsman upptäcker detta ? Personligen har jag enorm respekt för el och skulle inte vilja bo i ett hus med vetskapen om att något är fel utfört. Borde det inte gå att ta upp detta vid ett första möte och få detta skriftligt att om felen du nämner uppstår så ska detta åtgärdas. Ett avtal är ju ett avtal och myresjöhus vill väl knappast tappa kunder och få dåligt rykte om dem vägrar skriva på ett avtal där dem tar på sig ansvaret. Ett fel är ju ett fel, punkt ! Många verkar ju vara jättenöjda med sina hus som jag kan läsa mig till på nätet. Kan det vara måndagsex du har hittat exempel på eller är det väldigt vanligt rent av ?
 
Angående totalentreprenad och val av tex dörr som du nämnde. Specar man inte detta vid kontraktskrivning att dessa val har vi som kund gjort eller att säljaren visar oss vilket material som kommer att användas ? Om inte annat borde kunden kunna få svar på vilka dörrar som kommer att användas och att detta inte får ändras utan vårt medgivande. Det är väl ändå kunden som ska välja ditten och datten som inte ingår som standard ?
 
Hej

Har inte läst i detalj men kan dela med mig av mina erfarenheter efter att för 2 veckor sen flyttat in i ett nytt hus med hel totalentreprenad.

Fördelarna är många, vi är gamla och hade inte mäktat med att sköta jobb och bygge själva.

Nackdelen är att vi fått dras med de hantverkarna Husfirman anlitat och tyvärr inte kan välja själv. Tillval för tex el mm som blir "tillval" hos de firmor man mer eller mindre blir tvingad till kostar rejält för man har inget val. (tror firmorna lägger sig lågt mot husleverantörerna i pris för att sen ta igen det av kunden på tillval) Indirekt blir man tvingad att anlita tex samma markfirma som husleverantören valt då det inte kommer finnas tid att ta in en annan firma för tex sprängning mm, och då tar dom i rejält på fakturan.

Förhoppningsvis är hantverkarna rädda om kontraktet med husfirman och sköter sig för att få mer jobb. I mitt fall har jag bara gett kakelförsäljaren/kakelfirman godkänt och snickar, el firma underkänt för dåligt utfört jobb. Markfirman får underkänt pga dålig attityd mot kund och för står avvikelse i utlovad offert, hade ett berg som växte av regnet :) för det var dubbelt så stort från det att han såg det först lämnade offert och sen blev det 100 000 för det var "större"

Mitt tips är att begära ett pris på markarbetet tydligt så att dom inte sen kan säga oj berget är större nu när jag väl har fått jobbet.
 
Har lagt en beställning på ett Myresjö-hus just med anledning av totalentreprenaden. Vår säljare har lagt in extra post om 100 000 kr för reserv kring grunden, tomten är dock lättarbetad så jag tror inte att det ska behövas så mycket. Men hellre för mycket än för litet.

Vad gäller exempelvis innerdörrar (och allt annat inne i huset) så väljer man exakt den dörr man vill ha i slutbeställningen. Det är väl kanske detta moment som gör att beställningen kan komma att dra ut på tiden något, eftersom allt ska specificeras och väljas tidigt. För vår del så tog en del omritning och val ca 6 månader från att vi bestämt hus till att faktiskt kunna göra ett avrop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.