Hej!
Har googlat och sökt på ämnet, tror jag fått klart för mig hur jag ska göra, men jag vill gärna dubbelkolla här först!

Jag har bytt fasad på en vägg där jag nu ska bygga altan. Det är stående lockpanel. För att skydda fasaden mot röta hörde jag att man skulle sätta en plåt där trallen möter fasaden. Värt att nämna är att det kommer sitta en bärlina i fasaden också.
Ska man alltså kapa fasaden någon cm ovanför golvnivån och kila upp överbleck där som sen vilar(?) mot trallen?

Tacksam för tips och råd!
 
A Adisa skrev:
Ska man alltså kapa fasaden någon cm ovanför golvnivån och kila upp överbleck där som sen vilar(?) mot trallen?
Mycket bättre att låta fasaden finnas kvar bakom så att det finns luft mellan.
Då behövs ingen plåt och man riskerar inte att någon fukt från altanen tränger in mot stommen.
 
Montera distanser tex. av trall mellan bärlina och fasad så det kan lufta så är det inga problem.
 
Redigerat:
Hur gör ni exempelvis när fasadtäckningen behöver bytas? Jag tycker att den ska vara frikopplad från en altanstomme och hade gjort som du föreslår i första inlägget.

Det är ju förstås enklast att bara smälla på utanpå och i detta fall är fasaden ny och kommer förhoppningsvis hålla länge så det är kanske ett litet problem.
 
Tack för era svar!
Min första tanke var att montera distanser som ni föreslagit. Sen fick jag höra att det skulle va bättre med plåt.
Tror ändå jag kapar fasaden och sätter bärlinan i grunden. Ska man ändå ha distanser mot grunden om jag har plåt?
Läppen på plåten, ska den vila mot trallen eller hänga fritt med typ 5mm luft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.