Vad finns för att styra ett eluttag med en app i Android , Iphone?Vill kunna slå av och på ett elaggregat till ett elstängsel (för djur) Jobbigt att springa hem och ut igen till hagarna när man testar och lagar stängsel.
 
Nexa bridge eller telldus det senare är minst pengar
 
Neo på Biltema. Funkar om det finns wifi där uttaget sitter. Lät att nå över nätet även över mobilt bredband. Jag har valt Neo efter att ha prövat Nexus och Telldus. Neo är pålitligare om man bara ska fjärrstyra på och av via en app i smartphone. Lät att installera. Jag sätter bl a på en värmefläkt i ett kontorsutrymme innan jag ska dit.

PS bor man i ett land där det finns franskt jordstift i uttaget så har Chacon samma enhet som Biltemas Neo och de styrs med samma app. Jag styr uttag i Belgien från Sverige och tvärtom.
 
Wifi kan man glömma då det bara är ADSL 6-8 Mbit,samt att elaggregatet sitter på stallet ca 40m där ifrån.Man kan vara flera hundra meter från eluttaget i hagarna.
 
Jag var inte tillräckligt tydlig. Du når Neo enheten över mobilt bredband. Jag har aldrig behövt trassla med port forwarding i routern för att enheten ska ta emot kommandon. Nexa funkar över 432 MHz och det gör Telldus också. Det är inte säkert att de heller når ut till stallet.
Jag skulle skicka nätverkssignal via elnätet till stallet via två vanliga Homeplugs. Devolo gillar jag mest. En plug sätter du i ett uttag bredvis adsl routern och en annan nära det uttag som försörjer elstängslet. Det senare pluggen ska också vara en wifi-axesspunkt. Då går kommandot från din smartphone med neo-app över mobilt bredband via internet till adsl-routern och därifrån i internt nätverk och sista biten wifi till neo-enheten.

Det borde finnas enheter i homeplug-teknik som direkt slås av och på ström i ett uttag som sittre på enheten och där styrningen sker över elnätet men jag känner inte till någon sådan. För att slippa wifi-steget använder jag också nätverksstyrda kort med reläer som slår av och på 240 volt. Se t ex Velleman VM 204
https://www.velleman.eu/downloads/0/user/usermanual_vm204_en.pdf
Det är dock overkill för att slå av och på ström för ett enda uttag.

TP Link har strömbrytare som styrs över wifi men de trasslar ofta.

Men det finns andra nätverksstyrda enheter som slår på och av ström. Problemet är att de måste få nätverkssignalen via en plug som tar ut signalen från elnätet. Det måste rimligen finnas sammanbyggda enheter som man styr med LAN över elnätet och som slår av och på strömmen i ett uttag som är inbyggt i enheten. Har ställt frågan på forumet mobilabredband.se. Återkommer om jag hittar något.
 
Har den också men styrning med SMS känns 90-tal. Biltemas Neo är mycket smidigare att använda.

Hittade den enhet jag sökte:

https://en.avm.de/service/fritzpowerline/fritzpowerline-546e/overview/

den bryter 2300 watt och signalen kommer via elnätet vilket i Tyskland kallas dLAN. Tror jag har en liggande men hinner inte testa nu om den är kompatibel med t ex Devolo . normalt sett ska olika homeplug enheter följa samma standard.

Enheten styrs med en app i smartphone. Kruxet är dock möjligen att man behöver ha en AVM router för adsl vilket är de jag använder.

https://en.avm.de/products/fritzapps/myfritzapp/

Det bör dock finnas andra som kan styras med app över mobilt bredband.
 
Redigerat:
Är det inte att gå över ån efter vatten för att laga elstängsel? Nu är det nog 25 år sedan jag lagade stängsel sist, men då var stängslen sektionerade och vi använde isolerade tänger.... ;).
 
Det blir mycket enklare om man bara klickar i en app så går strömmen på eller av. Röstar forfarande på Neo över en wifiplug. Det är det enklaste om man bara har en adsl-router och inga andra grejor. Behövs en plug för lan in till elnät och sedan en plugg med inbyggd wifi och därtill neo-enheten. I appen ser man om det är på eller avslag. Annars Ontech över SMS.
 
Redigerat:
Ontech styr man också med app om man vill, appen sköter sms:andet. Fördel att man inte behöver nåt internet över huvud taget. Mobiltäckning är allt som krävs.
 
Ontech är nog bästa för ändamålet ska kolla in appen som inte fanns för många år sedan när jag köpte min Ontech.
 
M mlkjhr skrev:
Ontech styr man också med app om man vill, appen sköter sms:andet. Fördel att man inte behöver nåt internet över huvud taget. Mobiltäckning är allt som krävs.
Men det är en viss skillnad på att betala 1599:- och behöva hålla liv i ett kontantkort.
Biltemas wifirelä kostar 249:-, har en smidigare app och häller dessutom koll på elförbrukningen.
 
Jag tog upp frågan på forumet mobilabredband.se och fick en fullständig teknisk utredning som svar av den otrolig kunnige signaturen E Kafeman. Han skriver alltid långa utredningar om data och radioteknk. Andra kan kanske också vara intresserade av svaren

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?pid=70591#p70591
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det är en viss skillnad på att betala 1599:- och behöva hålla liv i ett kontantkort.
Biltemas wifirelä kostar 249:-, har en smidigare app och häller dessutom koll på elförbrukningen.
Förvisso!
 
Man får nog dock snabba sig om man ska köpa Biltemas uttag. Det verkar som det kommer utgå ur sortimentet. Finns bara någon enstaka kvar i vissa butiker nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.