Vi går i tankar på att ha klinker på hela nedervåningen i vår nyproduktion. Det innebär ca 80kvm.
Anledningen till detta är vår kärlek, en rottweiler på 53kg och massa spring i benen.

Undervåningen består utav kök, hall, vardagsrum, matrumsdel, toalett och klädvård.

Ger klinker ett kallt intryck och kanske opraktiskt, ge mig massor med tips och tankar!!!

Vad skulle det kosta?
 
Vet inget om pris och så, men vill bara ge en reflektion till att ha hela planet i klinker. Bekanta har en bostad i Frankrike, och där är det väldigt vanligt att ha klinkergolv överallt. Det ger ett trevligt intryck, verkar inte opraktiskt (förutom i kök, där det nog kommer att gå åt en och annan tallrik..), men behöver golvvärme! Dessutom ska du ha i åtanke att ett hårt golv blir jobbigt att stå på längre tider (t.ex. i köket om du står och jobbar).

Jag skulle nog om jag var som du sats på ett snyggt industrigolv i köket - finns massvis snygga färger och är rejält slitstarkt. Hittar tyvärr inga länkar till privatbostäder med industrigolv nu när jag letar, men vet att jag har sett det. Det har dessutom varit reportage i typ Sköna Hem eller någon av de andra tidningarna om industrigolv i kök.

Lycka till,
alacs
 
Tack snälla för era svar, jag ska kolla på vad det kan gå på det här kalaset. Det är ju inte bara plattorna som kostar utan läggningen också..suck, varför är det inte gratis med saker... ;D
 
Om du har en stor hund ska du absolut INTE lägga in klinker! Det är för hårt för hunden. Den ligger på stenen och får stora "valkar" på armbågarna. När den blir äldre och stel får den svårt att resa sig. Den får inget fäste på det hala golvet. För hundens skull skulle jag rekomendera plastmatta på de ställen där den ska vara.
En rottweiler behöver en tydlig ledare. Lär den från början vilka rum den får vara i och var den inte får vara. Det är enda möjligheten för att ni inte ska få problem med hunden i framtiden.
Detta råd lämnar jag i egenskap av ägare till rottweiler, mastiff, grand danois + andra en del andra mindre hundar.
 
andersmc skrev:
Om du har en stor hund ska du absolut INTE lägga in klinker! Det är för hårt för hunden. Den ligger på stenen och får stora "valkar" på armbågarna. När den blir äldre och stel får den svårt att resa sig. Den får inget fäste på det hala golvet. För hundens skull skulle jag rekomendera plastmatta på de ställen där den ska vara.
En rottweiler behöver en tydlig ledare. Lär den från början vilka rum den får vara i och var den inte får vara. Det är enda möjligheten för att ni inte ska få problem med hunden i framtiden.
Detta råd lämnar jag i egenskap av ägare till rottweiler, mastiff, grand danois + andra en del andra mindre hundar.
Intressant synpunkt! Dock är jag, ägare av saluki (persisk vinthund), helt oförstående :surprised:.

Mina saluki ligger sällan direkt på golvet, så det är kanske av den anledningen problemet inte uppstår? De har egna fåtöljer och om de ligger på golvet är det på en matta/bädd. Jag har faktiskt aldrig hört talas om detta problem, men det betyder ju inte att det aldrig har hänt ;). Det måste i sådana fall endast gälla de allra tyngsta raserna eller enskilda individer som är känsligare?

Återigen, ett klinkergolv behöver inte alls vara halt, det beror ju helt på vilken platta du väljer!
 
Salukin är ju en betydligt spensligare och lättare hund, så jag kan tänka mig att dessa problem inte uppstår så lätt med denna typ av hund. Men detta är inget konstigt, utan gäller i hög grad de mer "massiva" hundraserna. Naturligtvis varierar det från individ till individ.
Hundarna vet inte alltid sitt eget bästa, utan kan mycket väl ligga och sova direkt på golvet.galleri23stor.jpg
Förmodligen tycker de det är skönt på något sätt... En mastiff väger ju som en fullvuxen människa, och du kan ju föreställa dig själv hur stel du skulle vara om du sovit en hel natt direkt på ett stengolv.
Även om klinkergolvet egentligen inte är halt, kan hunden "få för sig" att det är halt. Då spänner den i med klorna för att få fäste, och får då inget fäste alls.
Så - lär hunden var den får vara och inte vara. Köket behöver det tex aldrig gå in i. I de rum där hunden vistas lägger man in nåt som går att torka av och är lätt att byta efter några år.
 
;D ;D Nä, sådär skulle aldrig någon av mina salukis ligga...! Klart dina hundar blir stela i lederna... Direkt på golvet, usch! ;). Men så är salukis bara ben och muskler utan en tillstymmelse till fett, inte särskilt bekvämt att ligga på... men det är för att kunna prestera det som bilden visar (ursäkta, lite OT).

Det ligger säkert någonting i att hundar (och människor) upplever vissa golv som halare än andra (fastän de inte är det), och då spänner sig i onödan. Någon slags optisk illusion. Men blir problemet verkligen så stort? Ja, kanske det, jag har dock lite svårt att tro det.

 
  • Brviken-06_Sabah_utstrckt_NRBILD.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo tack, lillkillen föredrar att ligga i matte och huses säng. Han har dock redan fått förhårdnaderna som skrev om ovan. Ang. ledartipsen, vi har allt haft våra duster men det ska vara upprett vid det här laget ;) . Killen börjar bli som en gubbe.

Det blir inte för varmt för hundarna med golvvärme då?
 
nygatan skrev:
Det blir inte för varmt för hundarna med golvvärme då?
Ja, det beror nog på vilken ras du har! En siberian Husky skulle nog inte tycka om det... ;D


 
Jag ska bara för ordningen skull påpeka att det inte är min hund på bilden (även om jag haft en hund som såg ut så där). För övrigt har jag inget klinkergolv... Det är en bild jag hittat på Internet för att illustrera just en hund på ett klinkergolv.
Jag hade gärna satt in bilder på mina hundar, men jag får ge mig nu. Det börjar bli lite väl mycket utanför forumets område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.