Hej!

1975 bytte min pappa golv i vårt hus i skärgården. Ett litet sovrum- som alltid luktat fuktigt och mögligt. Idag, när vi bor där, gjorde jag slag i saken. Tömde och sågade upp. Mycket riktigt, en skön blandning av sand och rockwoll överst och sedan plast undertill .

Hur gör jag lättast nu? Gräver ut all skit, men hur går jag vidare? Huset står på torpargrund..

Jag har expertis på ön men pappor vet inte alltid bäst tror jag ;-)




Golv med uppsågat hål som visar isolering och ett trästycke med texten "Detta golv omlades maj månad 1975 av Ingemar Boyce" samt en skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppbrutet golv i hus visar blandning av sand och isolering, synliga träbjälkar och gammal plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gammal uppslagen tidning ligger på ett trägolv med synliga sågspån och skärspår runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Härligt att hitta gamla tidsvittnen. Det är bäst att riva allt ned till torpargrundens botten. Allt ska väck, alla byggsopor och organiska material. Sedan kollar man reglarnas beskaffenhet.
Bygga nytt golv finns det olika teorier om. Finns säkert fler svar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej,

Precis så där såg det ut för oss också!
Vi rev ut allt så det blev bara 4 väggar kvar och ett stort hål. fick ett tips innan vi tog ut isoleringen. Köp T-sprit, blanda 7delar sprit+3delar vatter och lite diskmedel,fyll det i en dushflaska och vät ner isoleringen med detta innan ni börjar paketera den i sopsäckar. Detta för att minska risken för hantavirus (Sorkfeber).
Sen gjorde vi följande.

1. krattade bort allt skräp på marken
2. Jämnade till underlaget
3. Strödde ut vägsalt över ytan
4. Blandade betong och sländate upp mot alla sidor ca 15cm
5. La ut byggplast och limmade skarvar med Tremco PL200 samt limmade plasten mot betongsläntningen
6.Rullade ut betongtäckmatta över hela byggplasten.

Efter denna åtgärd har vi inte haft något problem med unken luft.


//L
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.