Vi håller på att kolla hus och har hittat ett som verkar någorlunda ok men som har målat mexitegel. Vi har ingen aning om vad det är för färg. Hur pass allvarligt är detta? ???
 
Det beror helt och hållet på vad teglet är målat med.

Är det rätt gjort, med rätt typ av färg så är det inga problem. Det finns speciella färgsorter för just tegel, som andas på rätt sätt och fäster på stenen.

Är det däremot fel färgtyp kan du dels riskera fuktskador, dels att färgen släpper. Vilket är ett elände att få bort för att kunna måla om.
Mexitegel är så pass poröst att färgen tränger in ordentligt, så räkna inte med att kunna ta tillbaka den gamla stenen.

Så ta reda på vad de har målat med och hur länge sedan det målades.
 
Vid närmare kontroll är det inte mexitegel utan standardtegel. Vi håller bara på att kolla på huset och vid fråga till mäklaren om det var riktigt gjort blev svaret "Det är det säkert jag kan inte tänka mig något annat". Jag blir inte klok på ett sådant svar, det är ju han vi ska ta alla frågor med men hur ska jag känna mig äker när jag får sådana svar? ???
 
Mäklarens ord ska man som sagt inte lita allt för mycket på.
När/om ni köper huset så ska ni ta dit en besiktningsman som kontrollerar hela huset. Han kan svara på om färgen är bra eller dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.